Annons

USA måste ställa om för att förbli stormakt

LEDARE. Den nation och det företag som vill dominera fordonstillverkningen framöver måste vara fokuserad på morgondagen teknik, inte gårdagens.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Kalifornien har länge varit ett undantag i USA när det gäller klimatarbete. Staten har exempelvis i 50 år kämpat med att minska smogen i Los Angeles-området, särskilt från transporter till hamnarna i Long Beach, där 40 procent av landets import passerar. 

I somras togs beslut om målet att 2035 ska minst hälften av alla lastbilar sålda i staten ha noll utsläpp. Den hänvisar till att det redan nu finns mer än 70 modeller bland långtradare, bussar och mindre lastbilar som har noll utsläpp. 

Kaliforniens klimatmål innebär bland annat att växthusgaserna ska ha minskat med 40 procent 2030, och med 80 procent 2050. Oljeförbrukningen ska ha halverats 2030. På nationsnivå finns inga sådana mål.

På onsdagen togs ett steg till. Då gav den demokratiske guvernören Gavin Newsom en exekutiv order om att efter 2035 får inga nya bensinbilar säljas i Kalifornien. Det är ett stort steg med tanke på att försäljningen av hybrider och elbilar förra året bara utgjorde 8 procent av nybilsförsäljningen. 92 procent av dagens modeller ska alltså bort inom 15 år. 

I USA som helhet är det ännu sämre ställt, där var andelen 2 procent. Nationellt utgjorde renodlade elbilar 1,5 procent av total nyförsäljning. Det kan jämföras med 42 procent i Norge, 14 procent i Nederländerna, 11 procent i Sverige och 3 procent i Tyskland.

Donald Trump kallar Kaliforniens beslut ”alarmerande”. Men i det klimatskeptiska USA växer nu stödet för elektrifiering även i de mer konservativa leden. Den har mer att göra med marknadens utveckling, amerikanska jobb och militär säkerhet än klimatet.

En av de ledande krafterna är organisationen Securing America´s Future Energy (SAFE), som ser det som en nationell säkerhetsfråga att ta upp kampen med Kina om dominans inom elektriska fordon. SAFE, som är partner med Electrification coalition, som arbetar för att minska USA:s oljeberoende, vill inte att USA är beroende av kinesiska producenter. Och de ser att om inte amerikansk bilindustri ställer om så försvinner miljoner jobb.

Kina står för majoriteten av utsläppen av koldioxid, mer än dubbelt så mycket som USA, men förstod tidigt att det inte var långsiktigt hållbart. En viktig del i att minska utsläppen utan att kompromissa med tillväxten var därför att utveckla elfordon.

Förra året producerade Kina 72 procent av världens litiumbatterier, medan USA stod för 9 procent. Kineserna bygger inte bara fabriker och sätter samman batterier utan kontrollerar en allt större del av kedjan, från råmaterial till spetsteknologi. Eftersom batterier ser ut att bli en bristvara, är det viktigt för fordonsföretag att kontrollera hela produktionskedjan för att kunna garantera leveranser. USA har Tesla, men det räcker inte.

”Det här är nästa stora globala industri...och Kalifornien vill dominera den” sade Gavin Newsom vid onsdagens presskonferens, med syftning på elbilar och teknik för ren energi. Allt fler inser att han har rätt. Även kol, som länge varit en fundamental del av USA:s energiförsörjning, är på väg bort. För ett par dagar sedan berättade GE, en av världens största producenter av koleldade kraftverk, att bolaget drar sig ur kolindustrin.

Man talar ofta om att den som vinner utvecklingskapplöpningen inom Artificiell intelligens (AI) vinner världsherravälde. Det är en sanning med modifikation. Den tesen formuleras framför allt av illiberala ledare som Rysslands Vladimir Putin och Kinas Xi Jinping, och bygger på att världsherravälde utövas genom övervakning och kontroll.

AI kommer att vara en vital del i teknisk, industriell, tjänste- och militär utveckling framöver. Därför blir det viktigt ekonomiskt, och en stark ekonomi är förutsättningen för att bygga en global dominans. 

Men det land som inte bara vill vara en militär och ekonomisk stormakt, utan även politisk, måste nå folkligt förankrade politiska mål, som minskade utsläpp. Här har USA varit dövt och blint, och försvarat gamla strukturer. Det kan visa sig förödande för dess roll som ledande liberal politisk makt. Yngre generationer vill ha en ren värld där luften går att andas. Oavsett hur väl Kina lyckas med sina klimatmål, så måste amerikanska ledare visa att USA lyckas bättre, och framför allt att de prioriterar frågan. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?