1515
Annons

USA måste ställa om för att förbli stormakt

LEDARE. Den nation och det företag som vill dominera fordonstillverkningen framöver måste vara fokuserad på morgondagen teknik, inte gårdagens.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Kalifornien har länge varit ett undantag i USA när det gäller klimatarbete. Staten har exempelvis i 50 år kämpat med att minska smogen i Los Angeles-området, särskilt från transporter till hamnarna i Long Beach, där 40 procent av landets import passerar. 

I somras togs beslut om målet att 2035 ska minst hälften av alla lastbilar sålda i staten ha noll utsläpp. Den hänvisar till att det redan nu finns mer än 70 modeller bland långtradare, bussar och mindre lastbilar som har noll utsläpp. 

Kaliforniens klimatmål innebär bland annat att växthusgaserna ska ha minskat med 40 procent 2030, och med 80 procent 2050. Oljeförbrukningen ska ha halverats 2030. På nationsnivå finns inga sådana mål.

På onsdagen togs ett steg till. Då gav den demokratiske guvernören Gavin Newsom en exekutiv order om att efter 2035 får inga nya bensinbilar säljas i Kalifornien. Det är ett stort steg med tanke på att försäljningen av hybrider och elbilar förra året bara utgjorde 8 procent av nybilsförsäljningen. 92 procent av dagens modeller ska alltså bort inom 15 år. 

I USA som helhet är det ännu sämre ställt, där var andelen 2 procent. Nationellt utgjorde renodlade elbilar 1,5 procent av total nyförsäljning. Det kan jämföras med 42 procent i Norge, 14 procent i Nederländerna, 11 procent i Sverige och 3 procent i Tyskland.

Donald Trump kallar Kaliforniens beslut ”alarmerande”. Men i det klimatskeptiska USA växer nu stödet för elektrifiering även i de mer konservativa leden. Den har mer att göra med marknadens utveckling, amerikanska jobb och militär säkerhet än klimatet.

En av de ledande krafterna är organisationen Securing America´s Future Energy (SAFE), som ser det som en nationell säkerhetsfråga att ta upp kampen med Kina om dominans inom elektriska fordon. SAFE, som är partner med Electrification coalition, som arbetar för att minska USA:s oljeberoende, vill inte att USA är beroende av kinesiska producenter. Och de ser att om inte amerikansk bilindustri ställer om så försvinner miljoner jobb.

Kina står för majoriteten av utsläppen av koldioxid, mer än dubbelt så mycket som USA, men förstod tidigt att det inte var långsiktigt hållbart. En viktig del i att minska utsläppen utan att kompromissa med tillväxten var därför att utveckla elfordon.

Förra året producerade Kina 72 procent av världens litiumbatterier, medan USA stod för 9 procent. Kineserna bygger inte bara fabriker och sätter samman batterier utan kontrollerar en allt större del av kedjan, från råmaterial till spetsteknologi. Eftersom batterier ser ut att bli en bristvara, är det viktigt för fordonsföretag att kontrollera hela produktionskedjan för att kunna garantera leveranser. USA har Tesla, men det räcker inte.

”Det här är nästa stora globala industri...och Kalifornien vill dominera den” sade Gavin Newsom vid onsdagens presskonferens, med syftning på elbilar och teknik för ren energi. Allt fler inser att han har rätt. Även kol, som länge varit en fundamental del av USA:s energiförsörjning, är på väg bort. För ett par dagar sedan berättade GE, en av världens största producenter av koleldade kraftverk, att bolaget drar sig ur kolindustrin.

Man talar ofta om att den som vinner utvecklingskapplöpningen inom Artificiell intelligens (AI) vinner världsherravälde. Det är en sanning med modifikation. Den tesen formuleras framför allt av illiberala ledare som Rysslands Vladimir Putin och Kinas Xi Jinping, och bygger på att världsherravälde utövas genom övervakning och kontroll.

AI kommer att vara en vital del i teknisk, industriell, tjänste- och militär utveckling framöver. Därför blir det viktigt ekonomiskt, och en stark ekonomi är förutsättningen för att bygga en global dominans. 

Men det land som inte bara vill vara en militär och ekonomisk stormakt, utan även politisk, måste nå folkligt förankrade politiska mål, som minskade utsläpp. Här har USA varit dövt och blint, och försvarat gamla strukturer. Det kan visa sig förödande för dess roll som ledande liberal politisk makt. Yngre generationer vill ha en ren värld där luften går att andas. Oavsett hur väl Kina lyckas med sina klimatmål, så måste amerikanska ledare visa att USA lyckas bättre, och framför allt att de prioriterar frågan. 


Innehåll från SigmaAnnons

Ger nycklar för lyckad molntransformation

Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.
Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.

Molnet har gått från ”nice to have” till ”need to have” under pandemin – och utvecklingen spås hålla samma snabba takt även framåt. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions jobbar nu för att möta det stora behovet hos svenska och internationella företag.  

Molnet blir en möjliggörare för att lyckas med digitalisering, men för att maximera affärsnyttan av en förflyttning till molnet bör man identifiera vilka delar av den egna verksamheten som faktiskt skulle effektiviseras av att genomgå en molntransformation. 

Just detta tar Sigma Technology Digital & Cloud Solutions avstamp i. De är ett nystartat IT-konsultbolag som utmanar branschen och sina kunder i hur en molntransformation kan och bör se ut. Vd:n Rashin Kabodvand berättar varför molnet bör bli en pusselbit i alla organisationers digitaliseringsstrategi.

– Vi måste möta den digitala omställningen genom nya och förbättrade tjänster. Behovet av snabb ”time to market” ökar och är viktig för företagens konkurrenskraft. Resultatet av en molntransformation blir effektivisering, flexibilitet, tillgänglighet och skalbarhet. Att flytta till molnet är nödvändigt för ökad affärsnytta, säger hon. 

Skapar verklig affärsnytta

Allt handlar om att digitalisera rätt saker. Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions, förklarar. 

– Molnet ger oss bättre möjligheter att göra rätt saker och hitta en teknisk lösning. Genom att ta bort ”undifferentiated heavy lifting” och använda sig av managerade tjänster i molnet kan verksamheten fokusera på att skapa affärsnytta. När vi hjälper våra kunder tittar vi inåt och diskuterar vad som ska flyttas till molnet, varför och hur det ska gå till, säger han och fortsätter:

– Vi tycker inte att man ska migrera för migrerandets skull. Vi pratar sällan om att skära ner kostnader. Molnet handlar inte om att spara pengar, utan om att nå en ökad lönsamhet.

Backas upp av stabil koncern

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions startades upp i början av 2021. På tio månader har bolaget vuxit till 40 anställda. Målet är att företaget ska bli en av de tre främsta molntjänstleverantörerna på marknaden. 

Förutom att leverera paketerade tjänster utifrån plattformarna Microsoft Azure, Amazon Web Services och Google Cloud kan företaget också bidra med kompetensförsörjning, något som kan vara avgörande för att lyckas med en digital transformation.

– Vi är ett nischat bolag med en tydlig vision, samtidigt som vi tillhör en koncern med över 4000 anställda med expertis inom allt som rör teknologi. Detta gör att vi kan leverera specialistkompetens till våra kunder i stora volymer, trots att vi är ett nystartat bolag, säger Rashin Kabodvand.

Vill du effektivisera din verksamhet genom molntjänster? Läs mer här. 

Om Sigma Technology Digital & Cloud Solutions

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions är ett nystartat bolag inom Sigma Technology-gruppen. Bolaget fokuserar på systemutveckling, design och publika molntjänster. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions har i dag 40 anställda och har som mål att bli 100 specialiserade konsulter.

Mer från Sigma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?