1515

Urholka inte klimatarbetet med gröntvätt

BUDGET. När finansminister Magdalena Andersson presenterar vårbudgeten kallar hon den grön, men det gröna inslaget är litet.

Foto:Henrik Montgomery/TT

”En kraftfull grön återstart för att jobba Sverige ur krisen”. Det var en av fyra huvudpunkter vid finansministerns presentation av vårbudgeten. Men det finns inte så mycket grönt i budgeten. Framför allt inte kopplat till en återstart. 

S/MP-regeringen arbetar sedan flera år för att styra företag, konsumtion och investeringar mot fossilfritt. Ett viktigt verktyg är det klimatpolitiska ramverk som antogs 2017, med målet att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser 2045.

Det man hittar i budgeten är dock mycket begränsat och rör mestadels små summor. Den enda större posten är ”medel till regionerna att hålla igång kollektivtrafiken under pandemin” som får en miljard kronor. 

”Miljökompensation för godstransporter” (150 miljoner kronor) är högst relevant, liksom ökat solcellstöd. Men det är oklart varför ”Stöd till kultur och idrott” (som får totalt 5,5 miljarder) hamnar under klimatrubriken.

”Åtgärder mot nedskräpning och en satsning på naturnära jobb för unga” är utmärkt. Men det har inget med klimatet att göra och sommarjobb kan faktiskt inte i statsbudgeten klassas som en grön åtgärd för kraftfull ekonomisk återhämtning.

Beteckningen ”gröna investeringar” klistras nu på så gott som alla offentliga och privata satsningar man vill få genomslag för. Det är i grunden positivt att den typen av krav ställs, men politiken bör inte medverka till en urvattning av begreppet. Det pågår redan på finansmarknaden, där gröna obligationer och lån är stekheta. Redan under första kvartalet passerade nyutfärdade hållbara obligationer hela förra årets nivå. Men den gröna nyansen är otydlig.

Enligt Bank of Americas vd Brian Moynihan kräver nu i princip alla investerare ESG-märkta (environment,social, governance) tillgångar. Efterfrågan är därför större än tillgången. Det gör bristen på relevanta regleringar och tillsyn kring vad märkningen faktiskt betyder än viktigare. Kraven bör dock inte vara allt för detaljerade, det minskar transparens och effektivitet och blir bara ännu en tung byråkratisk börda. Man bör också samråda med USA.

Utan tydlighet är risken stor att så kallade gröna investeringar inte är särskilt gröna och inte heller gör någon nytta. 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?