Annons

Uppgifterna om Brå är extremt illavarslande

LEDARE. De som talar vackert om de fria institutionerna men samtidigt använder dem för den egna och goda saken spelar ett högt spel. De är ett existentiellt hot – i förlängningen mest mot sig själva. 

SJUNG UT. Justitieminister Morgan Johansson (S) måste omgående ta bladet från munnen om den påstådda politiseringen av Brå. Stämmer de? Hur långt upp går det? Vad visste han?
SJUNG UT. Justitieminister Morgan Johansson (S) måste omgående ta bladet från munnen om den påstådda politiseringen av Brå. Stämmer de? Hur långt upp går det? Vad visste han?Foto:Henrik Montgomery/TT

Överallt är oberoende institutioner i gungning. I USA attackerar presidenten domare, polisen och underrättelsetjänsten. I Israel har premiärministern börjat göra samma sak. I Polen och Ungern kringskärs den fria pressen. Och i Sverige anmodade 17 kulturchefer i dagarna regeringen att stärka skyddet för den fria konsten. 

Det sistnämnda exemplet är intressant eftersom man med fog kan hävda att somliga undertecknare inte lever som de lär, utan snarare ganska aktivt styrt kulturen i rätt och god riktning. Filminstitutets vd Anna Serner håller inte med, utan menar att man ”jobbat med strukturer” (SVT 16/12).

Vad hon egentligen säger är att chefen avgör vad som är politik och inte – precis den ordning som oberoende institutioner syftar till att förhindra.

Tisdagens avslöjande att Brottsförebyggande rådet, enligt en studie vid Linköpings Universitet, ska ha ändrat i rapporter för att tillfredsställa politiker och chefer är egentligen en variant på samma problem, men allvarligare.  

Brå är en oberoende myndighet som tar fram officiell statistik, utvärderar reformer och målar vår gemensamma verklighetsbild av brottslighet och brottsbekämpning. Det gör den – eller ska den åtminstone göra – oavsett om regeringen leds av S, M, SD eller Piratpartiet. Det är hela poängen.

Men enligt forskarna påverkas slutsatser, både direkt från justitiedepartementet och indirekt genom chefer på myndigheten.

”Man kanske skriver på ett snällare sätt, mildrar kritik eller formulerar sig på ett sätt som gör att vissa saker inte framstår som problematiska. Det finns allt från konkret censurering av data till att man anpassar hela retoriken”, konstaterar en. 

Uppgifterna är extremt illavarslande och Justitieminister Morgan Johansson (S) måste sjunga ut, omgående. Stämmer de? Är politiseringen systematisk? Hur långt upp går den? Vad visste han? 

I värsta fall rör det sig om en praktskandal. Rent principiellt vore den då värre än Transportstyrelsen. I så fall är också ett misstroende i korten. 

Man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser. En sak bör man dock vara klar över: De som talar vackert om de fria institutionerna men samtidigt använder dem för den egna och goda sakens skull spelar ett högt spel. De är ett existentiellt hot, i förlängningen mest mot sig själva. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera