Annons

Uber bör sluta fred med förarna

De nya taxitjänsterna på plattformar har ökat tillgängligheten och pressat priserna. Men nu är det dags att ta nästa steg.

Foto:Mark Lennihan

I Sverige där taximarknaden har varit avreglerad sedan 1990 har Uber inte haft så stor betydelse. Men på många andra platser världen över, från USA till Frankrike och Indien, har Uber och konkurrenter som Lyft brutit upp oligopol och monopol och tillgodosett behov. De har ökat tillgängligheten med appar för beställning och betalning, och lägre priser. Men konkurrensen är nu hård på många håll. 

Plattformsbolagens ägare har hittills köpt marknadsandelar och sponsrat kunderna genom att låta verksamheterna gå med förlust. Priserna reflekterar alltså inte kostnaderna, ändå betraktar sig förarna som underbetalda. I veckan som gått har de strejkat för högre ersättning. Det var en tydlig markering i samband med Ubers börsnotering, och investerarna bör ta till sig budskapet och räkna med höjda ersättningar i framtida kalkyler. Exempelvis beslöt New Yorks ”Taxi and limousine Commission” i december att höja miniersättningen per timme för app-baserade förare till 17,22 dollar efter utgifter. Det sätter press på Uber och de andra plattformarna. 

När kostnaderna stiger måste priserna också göra det. För att motivera en prishöjning gäller det att visa hur man skiljer sig från andra aktörer. Kvalitet är ett sätt. Och det är nödvändigt om man vill arbeta med kvalificerade tjänster som patienttransporter, i USA lanserades Uber Health för ett drygt år sedan. Även vanliga passagerare kräver personlig trygghet. Föraren ska vara utsövd, laglydig, ha en besiktigad bil och giltigt körkort. Uber behöver lägga mer kraft på att vårda varumärket. 

Rötterna må vara inom delningsekonomin, men i dag är det ett noterat, kommersiellt transportföretag som anlitar förare på entreprenad, som de flesta andra taxibolag. De måste komma överens med förarna. För närvarande befinner sig bolaget enligt börsprospektet i konflikt med 60 000 amerikanska förare. Det kallas ”Arbitration demands” och innebär att Uber ska göra upp med var och en enskilt, inte förhandla i grupp. Bolaget trodde det var ett smart sätt att undvika en dyr grupptalan, men när antalet sväller lär det kosta mer att sköta alla ärenden enskilt.

På sikt kommer självkörande bilar att ändra affärsmodellen och sänka kostnaderna, men det är inte unikt för Uber utan gäller hela taxibranschen. Framtiden ligger sannolikt i att, som Uber gör, utveckla en rad olika transporttjänster.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?