ANNONS:
Till Di.se

PM Nilsson: Tre punkter för Jan-Olof Jacke

LEDARE. På onsdagen blev det officiellt att Astra Zenecas Sverigechef Jan-Olof Jacke blir ny vd för Svenskt Näringsliv. Han har arbetat på olika poster i Astra sedan sent 1990-tal, sitter i Svenskt Näringslivs styrelse och anses tillhöra organisationens industrifalang.

Medlemsorganisationers öde är alltför ofta att tvingas söka enighet kring ganska urvattnade gemensamma nämnare och att slåss för de medlemmar som släpar efter i utveckling. Det gör att profilen blir låg, i värsta fall låst, och konserverande. Den lättaste vägen runt problemet är att ena sig mot en gemensam fiende, helst en föreställd företagsfientlig politisk klass. Organisationen blir då opposition.

För att i dag vinna opinionsslag i viktiga frågor behöver man vara mer proaktiv. Den destruktiva striden om vinst i välfärden hade till exempel kunnat undvikas om bland annat Svenskt Näringsliv lobbat för riktlinjer som mönstrar ut oseriösa företagare. Nu är det för sent och kvar står en fördröjningsstrid, viktig i sak och princip men ändå defensiv.

För att undvika liknande bakslag framöver behöver Svenskt Näringsliv vinna kommande konflikter i förväg. De viktigaste under nästa tioårsperiod är:

•Klimat och miljö kommer att stå i centrum oberoende regering. Den tekniska och ekonomiska utvecklingen rusar i grön riktning, men politiken kommer globalt och lokalt ändå vara mer aktivistisk. Om det svenska näringslivet går före vinner man marknadsandelar men undviker också regleringar som annars kommer.

•Det svenska EU-medlemskapet kommer att sättas under press när Italien-krisen slår till, eurozonen fördjupas, Storbritannien får ordning på sitt utanförskap och en tredjedel av nästa riksdags ledamöter vill lämna unionen (SD+V). Svenskt Näringsliv måste förbereda en permanent Ja-till-Europa-kampanj för att bevara statusen för EU-medlemskapet.

•Om Sverige löser gamla och nyanlända sociala åtaganden med endast höjd skatt är vi förlorade. S-ledaren, en man med stor förståelse för industrin, vill att valet ska bli en folkomröstning om att höja skatten eller skära ner. Här behövs Svenskt Näringslivs ständiga påminnelse om att marknadsekonomi, fria företag och fri kapitalbildning är mycket mer effektiva verktyg för att bekämpa fattigdom, bygga nya bostäder och även organisera till exempel vård.

Lycka till på jobbet!

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies