1515

Släpp inte fram en Löfven II-regering

LEDARE. Stefan Löfven har avsatts. Därmed kan talmannen sätta i gång sitt arbete. Men statsministeromröstningen var mer än en formalitet, det var en tydlig markering om var riksdagens balanspunkt finns. Till höger.

FASTLÅSTA. Annie Lööf och Jan Björklund har uttalat sig ultimativt i regeringsfrågan. De borde ha väntat åtminstone tills talmanssamtalen har inletts.
FASTLÅSTA. Annie Lööf och Jan Björklund har uttalat sig ultimativt i regeringsfrågan. De borde ha väntat åtminstone tills talmanssamtalen har inletts.Foto:Anders Wiklund/TT

Detta bör ge avtryck i regeringsbildningen. Löfven sa efter omröstningen att han står till talmannens förfogande. Men det går inte att utläsa av valresultatet att det borde bli en ”Löfven II”. Stefan Löfven påpekar gärna att de rödgröna är större än alliansen och att det på det viset inte är ett förändrat läge jämfört med 2014. Men det är ett nytt läge eftersom alliansen inte lägger ned sina röster. Om det var fel att släppa fram Löfven 2014 är det lika fel nu.

Nu sägs förhandlingspositionerna vara låsta. Och tittar man hastigt på vad de respektive partiledarna säger låter det onekligen som att en politisk kris står för dörren.

Men statsministersonderingarna börjar inte förrän på torsdagen, och det är först då som partiernas ställningstaganden kan prövas mot verkligheten.

Centerpartiet och Liberalerna har gett besked om att de endast kan tänka sig en alliansregering som har gjort upp med Socialdemokraterna. Deras resonemang bygger på att en alliansregering inte kan verka utan att få stöd från Sverigedemokraterna.

Det är olyckligt att de har gjort detta ställningstagande redan innan de har utrönt om det faktiskt går för alliansen att regera utan att regeringsförhandla med SD. Deras uttalanden innebär att om det skulle bli en alliansregering kommer de aldrig att kunna göra sig fria från anklagelser om svek. De säger underförstått att ett S-stöd är enda sättet för en alliansregering att bevisa att man inte är SD-stödd. Och det framstår inte som särskilt sannolikt att S skulle bjuda på ett sådant samarbete.

Sverigedemokraterna har sagt många olika saker i regeringsfrågan de senaste dagarna. Men om man ska lyssna noga på partiledaren Jimmie Åkesson säger han så här om sina krav, senast i Sveriges Radio på tisdagsmorgonen: Han kan släppa fram en regering om den för en politik som partiet kan acceptera när det gäller invandring, kriminalfrågor och sjukvård. Han behöver inte förhandla om dessa saker, utan accepterar att få besked via talmannen.

Det innebär att det egentligen inte borde vara särskilt svårt för en alliansregering att bli tolererad av SD. Eftersom det råder negativ parlamentarism kommer Ulf Kristersson då att bli utsedd till statsminister med SD:s nedlagda röster. Därefter kan SD förstås ställa till det för en alliansregering genom att till exempel hota med att rösta på ett annat budgetalternativ än regeringens. Men gruppledaren Mattias Karlsson bedömde det som osannolikt när han intervjuades av Di-tv på tisdagseftermiddagen.

När en alliansregering väl har kommit till sitter den ganska säkert. Om SD skulle väcka misstroendevotum, vill Socialdemokraterna knappast stödja ett initiativ som kommer från det partiet. Om Socialdemokraterna väcker misstroende kommer det att skava eftersom det skulle behöva SD:s stöd för att fälla Kristersson.

Om en alliansregering skulle våga tillträda behöver det därmed inte innebära att SD kan diktera politiken, men en alliansregering måste bejaka områden där alliansen och SD tycker lika.

Nu tycks C och L redan på förhand avstå från den möjligheten, och då aktiveras rimligen Ulf Kristerssons ”Plan B” – en minikoalition med M och KD, framsläppt av SD, C och L.

Om alliansen splittras får Stefan Löfven ökad chans att ta initiativet. Även om det känns osannolikt just nu skulle i så fall Centern och Liberalerna behöva komma överens med Socialdemokraterna. Den vanliga invändningen är att ett parti som samarbetar med S riskerar att bli tillplattat, som skedde med MP den gångna mandatperioden och med C under 1990-talssamarbetet. Men det är inte det viktigaste problemet – utan det är sakpolitiken.

S har gått vänsterut under mandatperioden, långt utöver vad som krävdes på grund av V-samarbetet. Socialdemokratiska ministrar har med liv och lust gjort företagarfientliga utspel och Stefan Löfven har kallat egenföretagare för ”de allra rikaste” (som därmed bör få högre skatt). Det är svårt att se vad Annie Lööf och han ska kunna komma överens om.

Att bilda en regering är inte bara fråga om matematik, inte bara att nå en majoritet. Det handlar också om att kunna få en regering med en politisk inriktning, med visioner.

Vi har haft två reformlösa mandatperioder, Reinfeldt II och Löfvenregeringen. Låt det inte bli en till.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?