Tobias Wikström: Rätt att prioritera en stärkt rättsstat

LEDARE. Onsdagens partiledardebatt var våld och otrygghet det viktigaste temat för statsminister Stefan Löfven, moderatledaren Ulf Kristersson och Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.

HÅRDA TAG. Åtgärder mot gängkriminalitet och otrygghet i bostadsområden blir valrörelsens stora fråga att döma av onsdagens partiledardebatt.
HÅRDA TAG. Åtgärder mot gängkriminalitet och otrygghet i bostadsområden blir valrörelsens stora fråga att döma av onsdagens partiledardebatt.Bild:Claudio Bresciani

Det är en av väljarnas mest prioriterade frågor, och förmodligen den mest misskötta hittills. Och det är ett område som i huvudsak är statens ansvar. Detta till skillnad från en annan fråga som väljarna prioriterar, sjukvården - där finns stora framtidsutmaningar av organisatorisk karaktär där varje vettig politiker medger, åtminstone i enrum, att det saknas enkla svar.

Det skulle vara väljarförakt att inte ta trygghetsfrågorna på stort allvar, särskilt mot bakgrund av uppmärksammade våldsdåd den senaste tiden kopplade till organiserad brottslighet.

För varje debattör skedde en upptrappning av ordvalen: ”Det är en fruktansvärd utveckling som jag är fast besluten att vända.” (Löfven) ”Gängkriminaliteten griper nu tag om förorter och städer” och ”staten måste återta kontrollen.” (Kristersson) ”Sverigedemokraterna förklarar härmed krig mot den organiserade brottsligheten.” (Åkesson)

Ulf Kristersson använde också ordet ”krig” och Stefan Löfven uteslöt efter debatten inte den åtgärd som Jimmie Åkesson framkastade, att använda militär mot den värsta kriminaliteten. (Stefan Löfvens uttalande tillrättalades dock senare av justitieminister Morgan Johansson.)

Mot detta stod Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin. Hon kritiserade de stora partiernas ämnesval: ”Om vi inte kan beskriva en framtid att längta till blir det i stället rädslan för framtiden som styr samhällsutvecklingen.”

Hon var också orolig för att vi är ”så fixerade vid de lokala molnen att vi inte ser den globala storm som tornar upp sig vid horisonten.”

Om hon syftar på att debatten bara tycks klara en enda fråga i taget, då har hon rätt. Likaså om hon tänker på att politiken inte orkar med flera perspektiv samtidigt, att det blir omöjligt att se de positiva saker som händer runt om i världen, exempelvis det ökade välståndet.

Men hennes resonemang hade inte fungerat om hon hade varit ledare för ett stort parti. Den som gör anspråk på att leda en regering kan inte strunta i de frågor som breda väljargrupper bekymrar sig för, särskilt inte som dessa brister är högst reella.

Som språkrör gör hon ändå helt rätt. För även om de flesta väljare i första rummet knappast tänker på miljöpolitik eller biståndsfrågor när valet närmar sig – så gör säkert de potentiella MP-sympatisörerna det. Och det är de som ska hjälpa partiet att klara riksdagsspärren.

Isabella Lövin – det är mest hon av språkrören som syns nu för tiden – har inte bara ett egenintresse av att distansera sig från det andra regeringspartiet. Hennes uttalanden kan passa S.

När sprickan väl är ett faktum blir det lättare för Socialdemokraterna att skruva upp sin retorik i migrationspolitiken, något som både Magdalena Andersson och Ardalan Shekarabi redan har gjort. På samma sätt är det med den bredare debatten om ”hårda tag”.

Alliansen var mer enig i sakpolitiken än på länge, även om centerledaren Annie Lööf än en gång svarade på ett annat sätt än Ulf Kristersson om hur en alliansregering ska kunna styra. Men hennes besked om att hon inte stöder regeringens förslag om hur ensamkommande som fått avslag ska få stanna var tydligt, även om hon har en annan motivering än andra allianspartier. Det tyder på en vilja att inte återigen låta migrationsrelaterade frågor skilja de fyra åt.

Jimmie Åkessons hårda ord mot Ulf Kristersson, att denne ”i allra högsta grad bär ansvar för hur det ser ut i vårt land i dag”, tyder på att SD vill distansera sig från uppfattningen att det skulle utgöra ett stödparti till alliansen.

När SD tycks vilja göra allvar av sin potentiella vågmästarroll är det dags för Stefan Löfven att svara på frågor om regeringsbildningen. Åtminstone om han själv skamlöst tänker fortsätta att antyda, som han gjorde i ett replikskifte med Annie Lööf, att det bara är alliansen som skulle behöva förhålla sig till Sverigedemokraterna.

Den ökande distansen till koalitionspartnern MP gör att S ytterligare kan skärpa de migrationspolitiska utspelen. Varför ska då Stefan Löfven vara fredad från frågan om vilket förhållande han tänker sig till SD?


Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?