1515

Tobias Wikström: Mindre bostadspopulism i SD än i S och M

LEDARE. Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt har utvecklat varför partiet har tagit ställning för en avtrappning av privatpersoners ränteavdrag.

Magdalena Andersson varnar för sänkt ränteavdrag, men problemet är att hon ändå tycker att andra åtgärder skulle vara bättre för bostadsmarknaden, anser Di:s ledarskribent Tobias Wikström.
Magdalena Andersson varnar för sänkt ränteavdrag, men problemet är att hon ändå tycker att andra åtgärder skulle vara bättre för bostadsmarknaden, anser Di:s ledarskribent Tobias Wikström.Bild:Di

”Vi vet att alla efterfrågar det här, både internationella institutioner, och akademin och näringslivet. Men det har funnits en ängslighet bland politiker”, sa han till Sveriges Radio på tisdagen.

Detta innebär att sex av åtta riksdagspartier har bestämt sig för åtgärden eftersom också KD har gjort det. Det är Socialdemokraterna och Moderaterna som inte har satt ned foten.

På olika sätt, och inlindat, har de bägge tveksamma partierna låtit förstå att det är oro för väljarnas reaktioner som är hindret. Detta har varit ett mönster under lång tid just när det gäller åtgärder inom bostadsområdet. Politikerna vill hålla besluten borta från sig. Därför tycker de det är bättre om en myndighet som Finansinspektionen får besluta om lånetak och amorteringskrav än att regeringen gör det.

Och extra känsliga är tydligen åtgärder som påverkar befintliga lån. Magdalena Andersson öppnade på tisdagen för att sänkta avdrag kan bli verklighet men också att det inte ligger överst på listan eftersom det drabbar alla som redan har tagit ett lån. Det är ett märkligt resonemang – meningen är väl att det ska påverka beteendet?

Och om alla restriktioner bara ska gälla nya lån kommer rörligheten på bostadsmarknaden ofelbart att påverkas negativt.

Det finns olika sätt att se på sänkta ränteavdrag. Ett är att de ska kompenseras inom bostadssektorn, förslagsvis genom att reavinstskatten sänks. Det skulle ge en dubbeleffekt på marknaden när det samtidigt blir dyrare att bo kvar och billigare att flytta.

Men det verkar som om politikerna inte väljer det synsättet, gissningsvis eftersom det får en problematisk generationseffekt. Sänkt ränteavdrag drabbar yngre personer och sänkt reavinstskatt gynnar äldre.

Det bästa är då att växla sänkta ränteavdrag mot sänkt skatt på arbete, något som SD förespråkade i går. Använder man tekniken med jobbskatteavdrag är det dessutom lätt att styra in den sänkningen på de grupper som faktiskt påverkas av ett sänkt ränteavdrag.

Före valet kommer knappast någon bostadsuppgörelse att ske. Men det ska bli intressant att se vilket avtryck sex partiers besked om ränteavdraget får i valrörelsen. Tänk om fler politiker vågar tala om att det finns ett behov av att kyla ned bostadsmarknaden en smula, även om det drabbar deras väljare?

Kanske är det inte bara genom att vara alla goda gåvors givare, i stil med regeringens senaste budget, som man vinner väljarnas förtroende.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?