1515

Ledare: Krisläge för LO:s politiska strategival

Det pågår ett veritabelt ställningskrig på arbetsplatserna. Orden kommer från LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Det han talar om är socialdemokrater och sverigedemokrater.

Karl-Petter Thorwaldsson på torsdagens pressträff.
Karl-Petter Thorwaldsson på torsdagens pressträff.Foto:Fredrik Sandberg/TT

På torsdagen höll han presskonferens med anledning av Sverigedemokraternas valmanifest, som hade kommit dagen innan. Han gick igenom hur SD:s politik med neddragningar i kommuner och landsting skulle slå mot LO-medlemmarna. Och han pekade på att SD har tagit ställning för en uppluckring av turordningsreglerna vid uppsägning.

Två viktiga skäl för att LO-medlemmar inte bör rösta på SD, alltså. Därför har LO just nu en telefonkampanj där en halv miljon medlemmar ska ringas upp. 300.000 samtal har redan genomförts med gott resultat, enligt Karl- Petter Thorwaldsson.

Det som LO varnar medlemmarna för är att SD säger en sak före ett val och en annan efter. De lockar med flyktingstopp och ett rättvisare Sverige. Men när partiet väl får inflytande blir landet snarare mindre rättvist.

Karl-Petter Thorwaldsson medger att SD får stöd av LO-medlemmar för att de anser att invandringsfrågan är viktigare än fackliga frågor. Men han säger att asylfrågan inte längre är partiskiljande och därför bör medlemmarna informeras om vad SD står för i de andra viktiga frågorna, som finansiering av välfärden och inställningen till fackliga frågor.

Men SD:s välfärdsnedskärningar kommer knappast att genomföras eftersom de saknar stöd hos andra partier. Däremot skulle turordningsreglerna – en facklig grundbult – kunna ändras eftersom SD och allianspartierna drar åt samma håll.

Så vad har då LO-ledningen gjort för att påverka Sverigedemokraterna? Det är ju ett parti som är ganska lätt att påverka i många sakfrågor.

Svaret kom direkt: Inget, sa Karl-Petter Thorwaldsson på pressträffen.

LO har alltså inte försökt påverka SD att släppa idén om turordningsreglerna. Det finns en stor risk att en sådan kontakt skulle legitimera SD, sa Karl-Petter Thorwaldsson och nämnde att SD är ”ett förfärligt parti”. Han tillade att man som fackförening måste tänka på att man står för människors lika värde.

Bedömningen av vad SD i grunden är för slags parti kan ingen ta ifrån honom, och Karl-Petter Thorwaldsson har många med sig. Men inte alla – 25 procent av LO-medlemmarna stöder SD enligt SCB.

Frågan som måste ställas är ändå varför Sveriges största fackliga centralorganisation har avstått från att försöka stoppa en arbetsrättslig förändring som 92 procent av LO-medlemmarna är oroliga för. Siffran kommer från en undersökning beställd av LO.


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?