ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 22 JAN Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Tobias Wikström: Göteborg borde ha sin lyckligaste tid

  • HÖGTFLYGANDE PLANER. Så här kan linbanan komma att se ut. En gondol ska avgå var 45:e sekund mellan Järntorget på södra sidan om älven och tre olika stationer på Hisingen. Foto: Göteborgs stad.

LEDARE. Det finns ett stort mörkertal av positiva göteborgare. Den formuleringen finns i en rapport från Västsvenska handelskammaren. Och det är goda nyheter, för det innebär att Göteborg har en chans att rycka upp sig. Det är ju här nyckeln till hela landets tillväxt finns.

Staden bubblar av tillväxt. Utländska investeringar har gjort staden till ett innovationskluster när det gäller bilar. Här finns Nordens största hamn. De västsvenska företagen signalerar stark optimism i handelskammarens senaste konjunkturindikator. Få varsel och konkurser rapporteras och arbetslösheten i Västsverige ligger långt under rikssnittet.

Ändå finns en del att göra för att Göteborg ska kunna stärka sitt självförtroende och för att ”Göteborgsandan” ska återfå sin ursprungliga positiva betydelse. De senaste åren har det fått en ironisk innebörd – en stad styrd av maktfullkomlighet, ryggdunkande och mutor.

* Gör upp med Muteborg. Sparka de politiker som inte har förmått stoppa korruptionen. Senast gäller det stadens förvaltning Intraservice* som har gjort sanslösa utlandsresor i nära samarbete med leverantörer.

* Byt ut politikerna i nästa val. Göteborg lider av en övertung kommun som har ett strukturellt underskott i ekonomin. De flesta verksamheter bedrivs av ideologiska skäl i egen regi. Det finns tunga affärsdrivande kommunala bolag kvar. Socialdemokraterna har lett kommunstyrelsen sex mandatperioder i sträck.

* Förtäta staden. Nya bostadsområden behövs, och många hus kan byggas i den glesa innerstaden. Inflyttningen till staden är i snitt 162 personer varje vecka, men byggandet hänger inte med. Meningen borde vara att Göteborg ska bli en miljonstad på riktigt, inte bara i politikernas högtidstal.

* Hylla tågtunneln. Förberedelserna ovan jord för Västlänken har satt i gång och förhoppningsvis börjar denna järnvägstunnel att byggas i år. En decennielång, rörig och ofta tillväxtfientlig politisk debatt borde därmed ligga bakom oss. Göteborg kan inte vara den enda skandinaviska storstad som inte har möjlighet till genomgående tågtrafik.

* Övervinn älven. Marieholmstunneln under Göta älv håller på att byggas. Den utdömda Götaälvbron ska ersättas med en ny. Och Göteborgs stad bör gå vidare med linbanan även om planerna på medfinansiering från staten inte går i mål. I så fall kommer det att finnas fem förbindelser över älven och stadens två halvor kan då äntligen växa ihop.

* Stoppa våldet. Göteborgs-Posten publicerade på onsdagen en förskräcklig karta över fjolårets skottlossningar. Flera stadsdelar är otrygga. Polisen måste prioritera resurser till Göteborg för att försvåra för den organiserade brottsligheten.

* Muddra hamnen. I dag måste de största fartygen gå halvfulla in till hamnen för att inte gå på grund. Om staten inte vill betala – hitta privat finansiering.

* Avbryt strejken. Göteborgs ledande kommunalpolitiker Ann-Sofie Hermansson (S) skrev i måndag på Di Debatt att hamnkonflikten omedelbart måste få ett stopp. Hon borde sätta kraft bakom orden och förmå Ylva Johansson att ändra lagen före valet. Det är lättare för Socialdemokraterna än en borgerlig regering att begränsa konflikträtten.

* Bygg fler hamnar. Göteborg tjänar på att Västsverige har fler ställen för olika slags fartyg så att sårbarheten minskar. Göteborg bör välkomna utbyggnad av hamnen i Varberg och varför inte bejaka en ny hamn vid Lysekil?

* Hjälp kineserna. Kinas generalkonsulat vid Grönsakstorget är för litet och söker nu en plats att bygga 11.000 nya kvadratmeter, varav ungefär hälften ska utgöra bostäder för personalen.

Inför Göteborgs 350-årsjubileum skrev den göteborgskaste av musiker, Lasse Dahlquist, en visa med textraderna: ”Från alla de länder kom främlingar hit, och byggde kanaler och torg. De stannade kvar, deras idoga flit, blev grunden till vårt Göteborg.” Om tre år fyller staden 400. Den bästa present göteborgarna kan ge sig själva är mer optimism och fortsatt öppenhet för utländska företag. Och kinesiska på skolschemat.


* FOTNOT: I en tidigare version av artikeln användes uttrycket "stadens centrala inköpsförvaltning". Det som avsågs var dock förvaltningen "Intraservice". Stadens förvaltning för Inköp och upphandling är inte inblandad i de kritiserade resorna.  

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.