1515

Tobias Wikström: Bättre med ebo än evig förtur i kommunerna

LEDARE. I veckan beslutade Förvaltningsrätten i Stockholm att det inte är fel av Lidingö stad att säga upp bostadskontrakt för nyanlända efter den tvååriga etableringstiden. 

Lidingöbron.
Lidingöbron.Bild:Bertil Ericson

Det här har blivit aktuellt i flera kommuner som har tilldelats ett ansvar för nyanlända som har fått uppehållstillstånd. Det har skett i enlighet med bosättningslagen, vars regler handlar om att kommunen är skyldig att ta emot de personer som anvisas av staten. De ska få bosättning, men lagen beskriver inte vilken sorts bostad det ska handla om och inte heller hur länge man ska få bo i den anvisade bostaden.

Nu har domstolen beslutat att beslutet inte ska rivas upp. Det som görs i de här sammanhangen är en laglighetsprövning – domen avgör inte om beslutet är lämpligt eller inte.

Den första reflexionen efter domen är hur halvhjärtad bosättningslagen är – tidsparametern finns inte med, fast det finns resonemang om detta i förarbetena.

Den stora frågan är dock av mer principiell art. Ska en kommun vara skyldig att ge permanenta bostäder till nyanlända, vid sidan av kommunens och de privata fastighetsbolagens kö? Även enkla modulhus är förstås intressanta för fler än nyanlända.

Konsekvensen av beslutet på Lidingö är att ansvaret efter två år flyttas över från bosättningslagen till socialtjänstlagen. Kommunerna har förutom ett allmänt hållet bostadsförsörjningsansvar en skyldighet att hjälpa den som av vissa skäl saknar förmåga att själv söka bostad.

På onsdagen presenterades Mottagandeutredningens långtgående förslag om mottagningscenter och avvisningscenter för asylsökande. En viktig del av förslaget var också begränsningar av ebo-lagen, alltså rätten för asylsökande att ombesörja sitt eget boende under ansökningstiden. Bakgrunden är att ebo har lett till misär i vissa områden, när ett stort antal människor bosätter sig i samma lägenhet.

Ebolagen gäller under ansökningstiden medan det Lidingöfallet handlar om tiden två år efter att uppehållstillstånd getts. Samtidigt är båda frågorna en del av samma vägval – ska stat och kommun ordna bostäder till en viss grupp eller är det bättre att de får finna sin egen? Om samhället ska arrangera detta sker det med kvoteringstänkande – människor hamnar där de inte känner några andra och där det inte finns öppningar på arbetsmarknaden. Och dessutom är det svårt att motivera varför kommunen ska ha större ansvar för nyanlända än för andra behövande grupper.

Om nyanlända måste hitta sin egen bostad blir det säkert rörigare men också rörligare. Offentliganställda tjänstemän är inte bäst på att lösa människors problem.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?