ANNONS:
Till Di.se

Tobias Wikström: Äntligen en öppning för nya stambanor

  • Foto: Vegard Wivestad

LEDARE. Nu har Kristdemokraterna meddelat att partiet vill bygga nya stambanor för höghastighetståg. Ställningstagandet kan, trots att det handlar om riksdagens minsta parti, bryta dödläget i denna framtidsfråga.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sa på torsdagen att oppositionen kommer att få en inbjudan till blocköverskridande samtal ”inom kort”. Det finns skäl till att vara optimistisk om sådana samtal. Socialdemokraterna har inte låst fast sig vid ett nej, utan har gett uttryck för sin tveksamhet genom att klamra sig fast vid Trafikverkets uträkning om långsamma snabbtåg som byggs ut i en långsam takt. Det tydliga motståndet finns på Finansdepartementet.

På torsdagseftermiddagen kom stambanan upp i riksdagens frågestund. Statsminister Stefan Löfven svarade att det inte finns ”någon quick fix” och att 250 km/h också är höghastighetståg. Den som lyssnade noga hörde dock att Stefan Löfven talade om den lägre 250-hastigheten på ”en del sträckor”, och att han i övrigt kom med svar som i sammanhanget inte innebär ett nej. ”Någon ska stå för lånen”, ”det får inte tränga ut allt annat”, sa statsministern och ingen säger emot honom.

Allt detta måste tolkas som att det finns utrymme för ett positivt ställningstagande inom S. Moderaterna och Liberalerna tycks ha låst sig mer vid ett nej, särskilt som alliansen som helhet var positiv inför valet 2014. SD är emot.

Blocköverskridande samtal kan rimligen bara gälla 320 km/h – det långsamma alternativet tas knappast på allvar av någon.

Jätteinvesteringen i nya stambanor skulle kräva en oortodox finansiering, antingen det är med lån eller bolagsbildning. Och som statens bokföringsregler är konstruerade kommer sannolikt ett avsteg överskottsmålet att behöva göras i samband med investeringen.

Den i särklass viktigaste motiveringen till att budgetmålen måste nås är trovärdigheten för den svenska finanspolitiken, inte minst synen på Sverige från utländska bedömare. Men om samtliga partier är överens om finansieringen av stambanorna, bör denna lösning inte påverka synen på den svenska normpolitiken. På plussidan finns snarast att bilden Sverige som investeringsland skulle stärkas av detta betydande infrastrukturbeslut.

Kristdemokraternas debattartikel i Göteborgs-Posten är en välformulerad argumentation. Nejpartierna bör läsa den noggrant, tänka om, och bidra till en uppgörelse. Alla skulle vinna på att nya banor blir en avpolitiserad fråga.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies