Annons

Tid att stoppa kompetensutvisningarna

LEDARE. I onsdagens Di går att läsa om Marvin Ngoma från Zambia, cybersäkerhetsexpert med dubbel masterexamen från Chalmers och Luleå tekniska universitet. Efter ett utvisningsbeslut från Migrationsverket tvingas han nu lämna sitt jobb på IBM.

KOMPETENSUTVISNINGAR. I stället för att säkra framtida konkurrenskraft, pågår det ett febrilt arbete med att skjuta ifrån sig den kompetens som redan finns här och avskräcka andra från att komma hit.
KOMPETENSUTVISNINGAR. I stället för att säkra framtida konkurrenskraft, pågår det ett febrilt arbete med att skjuta ifrån sig den kompetens som redan finns här och avskräcka andra från att komma hit.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Skälet är lika simpelt som löjeväckande. För att beviljas arbetstillstånd krävs att en tjänst annonserats på Arbetsförmedlingen i tio dagar. Ngomas tjänst hade annonserats där i två.

I Di 2/6 kunde man läsa om utvisningen av copywritern Kemi Gbadebo. Samtidigt som coronaviruset tvingade ner flygplan på marken, uppmanades hon lämna landet. Anledningen var en tidigare arbetsgivares annonsmiss. Tjänsten hade inte annonserats på Arbetsförmedlingen alls.

Förutom att fallen speglar en förlegad syn på hur människor söker arbete (båda tjänsterna hade annonserats på Linkedin), låter man alltså arbetsgivares mikroskopiska fel stå i vägen för näringslivets kompetensförsörjning. Den astronomiska kostnaden förpassas till arbetstagaren.

Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik försäkrade på Di Debatt 8/5 att utvisningar inte sker på grund av snäv regeltolkning. Det bekräftar i så fall snarast hur snäva reglerna är. 

Punkt 21 i januariavtalet stipulerar att problemet med kompetensutvisningar måste lösas. Det som föreslås är ett särskilt visum för högkvalificerad arbetskraft. I avtalet står att nya regler ska vara på plats från 1 januari 2021. Det blir svårt. Utredningen om att förändra systemet som tillsattes i februari i år ska redovisas under 2021.

Saktfärdighet är något av regeringens signum. I det här fallet skapar det förluster för alla inblandade. Det är respektlöst gentemot de som valt att ta sin kompetens till Sverige och som investerat tid och byggt upp en tillvaro här. Men det är ännu värre för Sverige. Vi har större behov av dem, än vad de har av oss.

Det finns andra länder som gärna tar emot kvalificerad arbetskraft. Hur ska svenska företag, med dagens regler, kunna konkurrera om denna? Gbadebo menar att ”det finns i nuläget inte mycket som talar för att jag vill komma tillbaka till Sverige”. Ngoma att det vore enklare att välja ett land där hans kompetens verkligen är önskvärd.

Sveriges framtida konkurrenskraft behöver säkras. I stället pågår ett febrilt arbete med att skjuta ifrån sig den kompetens som redan finns här, och avskräcka andra från att komma hit.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?