1515
Annons

The Crown sätter press på public service

LEDARE. Megaserier som The Crown och Game of Thrones och filmer som Martin Scorses The Irishman sätter press på både film- och bioindustrin och statstelevisionen.

Foto:Sophie Mutevelian

För ett par dagar sedan släppte Netflix fjärde säsongen av egenproducerade The Crown. Det är en av de dyraste tv-serierna som gjorts hittills, men så är också ekonomin helt annorlunda än för traditionella tv-produktioner. Till och med tredje säsongen hade 73 miljoner människor sett serien. Det ska dock jämföras med Netflix närmaste konkurrent HBO:s Game of Thrones, också en av de dyraste, där varje avsnitt i snitt ses av 25 miljoner människor. Svenskproducerade ”Störst av allt” har setts av runt en tredjedel av alla Netflix tittare i Sverige och har toppat den brittiska listan över icke engelskspråkiga filmer.

Det började med serier, sedan film, nu håller tv-jättarna också på att bli stora inom dokumentärfilm. Och dokumentärfilmarna älskar det, de har fått en större marknad, beställarna är beslutsfähiga och betalar bättre än public service. Men det är främst drama som driver prenumerationsintäkterna, och de blir därför allt viktigare konkurrenter om tittarna för public servicebolagen, som redan varit tvungna att släppa mycket av de dyra sporträttigheterna till sportkanaler.

Det kom nog som en överraskning för public service att streamingbolagens storsäljare har en sådan bredd och hög kvalitet. Bolagen har lockat de stora namnen inom både regi och skådespelare. Många av produktionerna har därför vunnit priser de senaste åren. 

Traditionell långfilm känner av konkurrensen, och många är förbannade. Regissören Steven Spielberg anser inte att film som inte visas på bio ska få nomineras till priser. Filmfestivalen i Cannes har stoppat streamingbolagens filmer. Det är att stoppa huvudet i sanden. Biograferna hade det tufft redan tidigare, pandemin kommer påskynda nedläggningarna. Film är inte längre bäst på bio, inte alltid. Innehållet måste vara viktigare än kanalen.

I Norden är börsnoterade Netflix, Warnerägda HBO Nordic och Nordic Enertainmentägda Viaplay, som satsar hårt på att öka egen, regional produktion, störst. Om man ser till bolagens finansiella muskler är det svårt för public service att konkurrera, vilket syns i utbudet. Inom nationella nyheter spelar de statliga verksamheterna fortfarande en viktig roll. Men diskussionen om vad SVT ska ägna sig åt bör fortsätta.


Innehåll från First Venture SwedenAnnons

Hållbarhet som investeringsstrategi

Investeringsbolaget First Venture har under 15 år hjälpt svenska innovativa och hållbara företag att skala upp. Bolagets investeringsstrategi innebär bland annat att First Venture investerar i bolag precis innan deras kommersialiseringsresa påbörjas och att bolaget satsar på företag med hållbarhet som en central del av affärsidén.

– Vi vill jobba med bolag som har en mätbar och faktisk påverkan, och vi har under 15 år kunnat visa att vår långsiktiga investeringsstrategi ger bra avkastning, säger bolagets vd David Wendel.

First Venture grundades av Peter Werme och Rune Nordlander som när de träffades på ABB insåg att deras bakgrunder inom finans och it-entreprenörskap kompletterade varandra. Det blev starten på Första Entreprenörsfonden som nu 15 år senare heter First Venture och där är alltså David Wendel vd.

– Grunden i vår investeringsstrategi är densamma nu som då, att investera i bolag inom teknik, hälsa och hållbarhet. Dels för att dessa bolag har en reell möjlighet till positiv påverkan på mänsklighet och planet, dels för att det är branscher med starkt underliggande tillväxt och förutsättning för god avkastning, säger han.

Investering i kritiskt läge

First Venture investerar i ett för många bolag utmanande läge, det så kallade ”Valley of Death”.

– I början av sin kommersialiseringsresa är portföljbolagen i behov av kapital och kompetens för att växa snabbt och på rätt sätt. Här är vi en utmärkt partner som erbjuder finansiering och erfarenhet av uppskalning utan onödiga risker från ett stort antal bolag. Från ett investeringsperspektiv är tiden precis före bolagens kommersialisering optimal. Bolagen har ännu inte fått någon skenande värdering, och de har inga ytterligare utvecklingskostnader, säger David Wendel.

Cling Systems, Alelion Energy Systems och Zigrid 

Han lyfter fram tre intressanta företag inom hållbarhet som finns i deras portfölj: Cling Systems, Alelion Energy Systems och Zigrid. Zigrid utvecklar en produkt som utvinner förnybar energi som tar vara på spillvärme från exempelvis industrilokaler genom en modul som kopplas på en fastighet som alstrar värme. Istället för att spillvärmen släpps ut kan Zigrid erbjuda en lösning som betalar av sig själv genom att skapa energi av luft.

Alelion hjälper bolag att omvandla förbränningsmotorer i större fordon till eldrift med högspänningsbatterier. Alelion finns med i hela kedjan och fungerar som en ”one stop shop” för bolag som vill ha en mer hållbar maskinpark. Cling Systems kopplar samman köpare och säljare av begagnade litium jon-batterier. En tjänst som marknaden är i stort behov av, som inte tidigare har existerat.

– Vi vet att en omställning till eldrivna fordon är viktigt för miljömålen. Men majoriteten av den litium som används i batteriproduktion idag är nybruten, vilket medför en ohållbar påverkan på planeten. Genom Clings lösning kan batteriproducenterna övergå till en cirkulär produktion och begagnade batterier få ett andra liv, säger David Wendel.

Hållbarhet och mångfald 

Branscher som, agritech och sustaintech, är hetare än någonsin. Och utbudet av innovativa bolag och duktiga entreprenörer är stor. Det som däremot behöver ökas är mångfalden.

– I Sverige går cirka 1 procent av investerat kapital till kvinnor och cirka 1 procent till entreprenörer från förorter. Detta är under all kritik! Det är fel ur ett rättvise- och jämställdhetsperspektiv, och skadar både samhället och bolagens utveckling. Om investeringskollektivet fortsätter så här kommer tusentals fantastiska idéer aldrig att realiseras, och det förlorar vi alla på, avslutar David Wendel.

Fakta:

First Venture Sweden AB (publ) är ett svenskt investeringsbolag som investerar i tillväxtbolag drivna av entreprenörsteam med stark passion och med förutsättningarna för att bygga framtidens bolag. First Venture grundades för cirka 15 år sedan och har namnkunniga aktieägare som Rutger Arnhult, Håkan Roos och Lottie Tamm med familj.

Läs mer om First Venture och bolagsportföljen

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med First Venture Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?