Annons

The Crown sätter press på public service

LEDARE. Megaserier som The Crown och Game of Thrones och filmer som Martin Scorses The Irishman sätter press på både film- och bioindustrin och statstelevisionen.

Foto:Sophie Mutevelian

För ett par dagar sedan släppte Netflix fjärde säsongen av egenproducerade The Crown. Det är en av de dyraste tv-serierna som gjorts hittills, men så är också ekonomin helt annorlunda än för traditionella tv-produktioner. Till och med tredje säsongen hade 73 miljoner människor sett serien. Det ska dock jämföras med Netflix närmaste konkurrent HBO:s Game of Thrones, också en av de dyraste, där varje avsnitt i snitt ses av 25 miljoner människor. Svenskproducerade ”Störst av allt” har setts av runt en tredjedel av alla Netflix tittare i Sverige och har toppat den brittiska listan över icke engelskspråkiga filmer.

Det började med serier, sedan film, nu håller tv-jättarna också på att bli stora inom dokumentärfilm. Och dokumentärfilmarna älskar det, de har fått en större marknad, beställarna är beslutsfähiga och betalar bättre än public service. Men det är främst drama som driver prenumerationsintäkterna, och de blir därför allt viktigare konkurrenter om tittarna för public servicebolagen, som redan varit tvungna att släppa mycket av de dyra sporträttigheterna till sportkanaler.

Det kom nog som en överraskning för public service att streamingbolagens storsäljare har en sådan bredd och hög kvalitet. Bolagen har lockat de stora namnen inom både regi och skådespelare. Många av produktionerna har därför vunnit priser de senaste åren. 

Traditionell långfilm känner av konkurrensen, och många är förbannade. Regissören Steven Spielberg anser inte att film som inte visas på bio ska få nomineras till priser. Filmfestivalen i Cannes har stoppat streamingbolagens filmer. Det är att stoppa huvudet i sanden. Biograferna hade det tufft redan tidigare, pandemin kommer påskynda nedläggningarna. Film är inte längre bäst på bio, inte alltid. Innehållet måste vara viktigare än kanalen.

I Norden är börsnoterade Netflix, Warnerägda HBO Nordic och Nordic Enertainmentägda Viaplay, som satsar hårt på att öka egen, regional produktion, störst. Om man ser till bolagens finansiella muskler är det svårt för public service att konkurrera, vilket syns i utbudet. Inom nationella nyheter spelar de statliga verksamheterna fortfarande en viktig roll. Men diskussionen om vad SVT ska ägna sig åt bör fortsätta.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?