Annons

Ta tullstriden med Ursula von der Leyen

LEDARE. Den nya EU-kommissionen, som snart har gjort sin första arbetsvecka, har en ambitiös agenda. Alltför ambitiös på vissa områden, måsta man konstatera. Det mest oroande är planerna på nya tullar.

Foto:François Lenoir

Det är en stor skillnad mellan 2014, när Jean-Claude Juncker tillträdde som EU-kommissionens ordförande, och 2019, när det är Ursula von der Leyens tur.

För fem år sedan fanns fortfarande ett hopp om att Storbritannien skulle kunna bestämma sig för att vara kvar i EU. Då (liksom nu) pågick en intensiv debatt om hur EU skulle komma närmare medborgarna. Lösningen den gången var att begränsa EU-kommissionens aktiviteter. Nederländaren Frans Timmermans blev förste vice ordförande med en speciell roll. Han fick en vetorätt som innebar att kan kunde stoppa lagförslag om de innebar att EU skulle reglera något som medlemsländerna kunde sköta bättre själva.

Hela tankegången var att rädda unionen genom återhållsamhet.

Nu är Storbritannien nästan borta ur EU. I varje fall finns det ingen britt bland kommissionärerna. Unionens apparat förbereder sig för en ny tillvaro med 27 medlemsländer. Det märks i arbetet med EU:s nästa långtidsbudget, men också i snart sagt varje sakfråga. Man behöver inte längre ta höjd för att förslagen ska kunna accepteras av britter. Överstatliga strävanden kan få en renässans.

Ursula von der Leyens arbetsplan är klimattung, och en ingrediens är ”en gränsskatt för koldioxid för att undvika koldioxidläckage”. Med andra ord: högre tullar.

Den officiella tanken är att skapa lika villkor, att det inte ska vara billigare att importera produkter som är tillverkade i ett land utan koldioxidskatter. Men EU:s alla tullar mot omvärlden brukar motiveras med ett överordnat mål. Om det inte är klimatet så är det för att motverka prisdumpning. Men det är likafullt tullar.

Den här frågan dyker också upp inför de frihandelsförhandlingar som kommer att bedrivas med ett Storbritannien som har lämnat EU. Det enklaste är förstås att ha inga eller låga tullar mellan EU och Storbritannien. Men vad händer om Storbritannien i sin tur har lägre tullar mot exempelvis Kina än vad EU har? Och en brittisk produkt visar sig ha betydande mängd komponenter som har importerats från Kina?

Det borde sporra till att även EU sänker sina tullar. Men det är mer troligt att EU höjer tullarna mot Storbritannien.

Man ska lyssna noga när EU-politiker använder begreppet ”level playing field”, lika villkor. I frihandelssammanhang leder detta gärna fram till ännu högre tullmurar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?