1515

Ta EQT:s oro för Sverige på allvar

Det är en blandad bild som EQT:s grundare och ordförande Conni Jonsson ger av Sverige i en intervju i tisdagens Di. EQT är en framgångssaga sedan starten för 27 år sedan. Bolaget är med kopplingen till Investor och Wallenbergsfären ett ursvenskt bolag. På bara de senaste åren har det förvaltade kapitalet fördubblats till nästan 700 miljarder kronor. Och EQT:s börsvärde har trefaldigats sedan introduktionen.

Conni Jonsson.
Conni Jonsson.Foto:Alexandra Bengtsson

Men Conni Jonssons bild av det svenska politiska klimatet är nedslående. Han berättar att samarbetet med enskilda politiker och fackföreningsledare är gott, men att riskkapitalbolag beskrivs mycket negativt i den allmänna debatten. ”Vi var demoniserade”, säger han och syftar speciellt på tiden runt börsnoteringen 2019, och tillägger att det ”var fruktansvärt jobbigt”.

Han efterlyser en diskussion om de frågorna ”i det större samtalet”.

Den politiska kraft som borde känna sig träffad av detta är socialdemokratin. Trots att partiets makthavare säkerligen bedriver en pragmatisk och näringslivsvänlig politik i vissa enskilda konkreta frågor sprids gärna en ren vänsterretorik i debatten. Ibland är den nödtorftigt maskerad, som i måndagens besked att regeringens ”välfärdskommission”, ledd av finansministern, ska kartlägga ”kostnaderna” för valfriheten i välfärden. Men ofta är det en öppen och svepande kritik mot riskkapitalister och andra vinstdrivande företag, och det görs felaktiga utspel om att det svenska kapitalet är underbeskattat.

Den nuvarande regeringen har inte gjort någonting för att skapa förståelse hos allmänheten för kapitalförsörjningens roll för svensk tillväxt, ingenting för att förklara för väljarna vilka det egentligen är som äger riskkapitalfonder (exempelvis de försäkringsbolag och statliga fonder som ska säkra framtida pensioner).

Politikerna bör lyssna noga också på varningarna om anställningsklimatet. Conni Jonsson beskriver att det går att rekrytera folk till EQT, men att det är svårt att göra det just till kontoret i Stockholm på grund av skattenivån och utbildningssystemet.

Att den svenska skolan inte håller måttet har länge varit ett problem för rekrytering från utlandet, och för att motivera utlandssvenskar att flytta hem med sina barn. När det nu tycks vara så att den resultatförbättring enligt Pisamätningen som regeringen lyfte fram så starkt för två år sedan inte var korrekt är det mer än en skolpolitisk skandal. Det försvårar ytterligare för svenska företag att rekrytera kvalificerad arbetskraft från andra länder.


Innehåll från FidoAnnons

Konsultbolaget inom bank och finans som bygger vidare på den förändring som är igång

Anna Sandberg, Johanna Gisterå och Johan Kolm.
Anna Sandberg, Johanna Gisterå och Johan Kolm.Foto:Felicia Yllenius

I dag står flertalet banker och försäkringsbolag inför stora omställningar, i en bransch som länge varit skonad från förändringar. FiDo är konsultbolaget som åstadkommer förbättringar och landvinningar – så att ditt företag inte hamnar efter.

Bank- och finansbranschen kan på många vis ses som konservativ. Men på senare år har branschen mötts av förändringar. Det handlar om kunddrivna förbättringsinitiativ som rör digitalisering, men även förändringar som är påtvingade från omvärlden, som regelverk eller branschgemensamma initiativ. FiDos kvalificerade konsulter har stor kunskap och kan bidra i förändringsarbetet för att löpande skapa vinningar för ditt företag. 

– Vi jobbar nischat inom områdena Betalningar och Liv och pension, och kan hjälpa till med strategiarbete, processledning och förändringsledning. Vi stöttar kunden i hela förändringsresan för att möta dagens alla krav och framtidssäkra på ett sätt som är i linje med kundens långsiktiga mål. Det räcker inte med regelefterlevnad, utan vi hjälper våra kunder att bygga vidare på den förändring som är igång för att skapa affärsnytta, säger Johanna Gisterå, affärs- och verksamhetskonsult och certifierad förändringsledare. 

Gör effektfrågan central

Inom betalaområdet handlar förändringarna om faktorer som nya kundkrav, mer internationell konkurrens, men även regelverk och standardiseringar. Anna Sandberg som är affärs- och verksamhetsspecialist menar att hennes arbete handlar mycket om att säkerställa värdehöjande tjänster som sticker ut från ”det nya normala”, i samband med förändringen.

– Det är viktigt att man tänker på att ingen förändring är isolerad, utan en drivkraft för att ständigt förbättras. Vi kan bidra med att få effektfrågan central genom att löpande diskutera vilken effekt de olika förändringarna får för kundnytta och affärsnytta. Förändringarna har ofta en rörlig tidplan eller ett rörligt mål och givet detta ser vi till att styra förändringen åt rätt håll, säger Anna Sandberg.

Inom Liv och pension handlar det om liknande förändringar, som höga krav på digitalisering av kundmötet. Samtidigt gör många företag en förflyttning från traditionell projektledning till mer agila arbetssätt. 

– En framgångsfaktor är att konkretisera det som upplevs vara krångligt och se möjligheter i förändringarna. Vi ser till att alla förstår det gemensamma målet och involveras i förändringsarbetet, inte minst de på ledningsnivå, säger Johan Kolm, affärs- och verksamhetsspecialist inom Liv och pension.

Säkerställer att uppdragsgivaren lyckas

Den stora nyckeln till att skapa affärs- och kundnytta är att organisationen förstår sin egen potential. Ofta är det inte de nya teknikerna som är viktigast, utan att verksamheten jobbar tillsammans. Likaså att löpande mäta framdriften för att kunna bemöta känslor med fakta. FiDos konsulter identifierar vad som behöver göras, genomför och säkerställer goda resultat. 

– Vi är en del av kundens team och vi firar framgång tillsammans, vilket är väldigt kul, avslutar Johan Kolm.

Läs mer om FiDo. 

Aktuella förändringar FiDo talar om

”P27”
För att möta kundernas behov och efterfrågan av nya produkter och tjänster inom betalområdet planeras för en ny nordisk betalningsinfrastruktur.  

”Avtalat”
Svenskt Näringsliv, PTK och LO’s informationsbolag kring pension och försäkring vars mål är att öka förståelsen och förtroendet för kollektivavtalade försäkringar.

Mer från Fido

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?