1515
Annons

Systemet ska inte få kväva gårdsförsäljning

För tolv år sedan fanns inte ens 100 svenska producenter av alkoholhaltiga drycker. Nu finns 729. Det finns hela 57 vinproducenter i vinterlandet Sverige. Möjligheter har öppnats. Investerare blir nyfikna. Entreprenörer tar chansen. Den inhemska sommarturismen har frodats under pandemin. Sverige är redo för stora mängder utländska turister de kommande åren.

GOTLAND. Reglerna måste släppas långt mycket friare än vad som nu föreslås, om besöksnäringen ska få draghjälp av dryckesproducenter, som denna vingård på Sudret, fotograferad den milda hösten 2021.
GOTLAND. Reglerna måste släppas långt mycket friare än vad som nu föreslås, om besöksnäringen ska få draghjälp av dryckesproducenter, som denna vingård på Sudret, fotograferad den milda hösten 2021.Foto:Fredrik Sandberg

De kan besöka något av de 581 ölbryggerierna och provsmaka. Om det finns ett serveringstillstånd kan de dessutom dricka ölet, kanske till en måltid. Men de får inte köpa med sig något därifrån, inte en enda flaska.

Detta förbud är en märklig omständighet i Sverige, som sedan många år har en ytterst generös tillståndspolicy för alkoholservering. En oansenlig pizzabutik, eller för den delen ett festivaltält, räcker för att få servera stora mängder alkohol. Många serveringsbegränsningar finns kvar, men successivt har reglerna liberaliserats för att restauranglivet ska kunna växa. Det är en fantastisk utveckling med en fördubbling på 30 år till 13.000 serveringsställen förra året. 

Med ett traditionellt svenskt alkoholpolitiskt synsätt kan man säga att alkohol aldrig varit tillgängligare än nu. Ändå har både totalkonsumtionen och riskkonsumtionen av alkohol gått ned sedan 2004. För skolungdomar är nedgången dramatisk sedan 2004, att döma av uppgifter från Folkhälsomyndigheten/CAN.

Vad är skillnaden mellan att servera öl och att sälja en flaska öl med kapsylen på? Den måste rimligen vara avgörande, med tanke på att det är helt olika regler som gäller. Denna skillnad är inte uppenbar för utländska besökare, eller för den delen svenska, som inte får köpa med sig flaskor från ett ölbryggeri eller en vingård i Sverige.

Det här är bakgrunden till kravet om att gårdsförsäljning ska tillåtas. Sammanlagt tre utredningar har tittat på frågan, den senaste kom nu i veckan. Den föreslår att det ska bli tillåtet för de minsta producenterna att sälja flaskor till besökare. Men först måste besökaren betala för en aktivitet, som dryckesprovning eller rundvandring.

Hela tanken är att detta ska ske i en ytterst begränsad omfattning. Och därmed kan man fråga sig om det blir det lyft för landsbygden som var tanken när utredningen initierades, gissningsvis av Centerpartiet, i januariavtalet.

Frågan är om utredningen ens kommer att övervägas av S-regeringen, med tanke på att det inte längre finns något avtal med C. När utredningen kom blev det ingen offentlig överlämning till regeringen och ingen presskonferens.

Kanske är det lika bra. Förslaget är alltför begränsat, och framför allt har det tagits fram med fel utgångspunkter.

Alla initiativ när det gäller gårdsförsäljning har haft samma förutsättning – att detaljhandelsmonopolet inte får äventyras. Därför har den senaste utredningen hållit ett stort avstånd till denna risk. Ingenting ska vara i närheten av att hota Systembolaget, ett monopol som, enligt antaganden, endast tolereras av EU-rätten om det är heltäckande.

Samma situation är Finland i, men där har politikerna vågat ta i mer, och gårdsförsäljningen där är mer liberal än den svenska utredningen föreslår. Ett besked från EU-domstolen 2015 verkar inte leda till att den finska motsvarigheten till Systembolaget, Alko, är hotad.

Man måste höja blicken. Varför ska ett bevarat monopol vara ett villkor för alla förändringar? Det är som om Systembolaget bär upp hela den svenska alkoholpolitiken. I andra länder finns detaljerade alkoholregleringar utan att det för den skull finns ett försäljningsmonopol. De komponenter som ingår i Systembolaget, som ålderskontroll, begränsade öppettider och restriktiv marknadsföring, är inte beroende av att det är en statlig aktör.

Det paradoxala är att Systembolaget kontinuerligt förbättrar sin tillgänglighet och sitt servicekoncept för att stödet för monopolet ska upprätthållas. Tillgängligheten måste öka, så att säga, för att tillgängligheten ska kunna vara fortsatt begränsad.

Endast två tredjedelar av den konsumerade alkoholen säljs på Systembolaget (före pandemin). Resten är restaurangförsäljning, privatimport och hemtillverkning. Generösa regler för gårdsförsäljning hotar knappast Systemets ställning.

 

 

Mer från ledarredaktionen? Lyssna på Di:s Ledarpodd här:
https://play.acast.com/s/dis-ledarpodd 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?