Annons

Sveriges viktigaste generationsväxling

LEDARE. ”Att skifta från det gamla till det som kommer är den enda tradition värd att vårda.” Så skrev Marcus Wallenberg, som dog 1982, i ett brev till sin bror 1946. 

Foto:Maja Suslin / TT

De båda tillhörde den tredje generationen i det växande imperiet. Nu är den sjätte generationen på väg in i maktens centrum, om än med små steg.

Familjeföretag har en omistlig roll som stabiliserande kraft när dagens lättflyktiga kapital rör sig mellan världens finansmarknader utan att någon djupare analys alltid ligger bakom. Det gäller inte minst indexfonder och högfrekvenshandel som styr en stor del av rörelserna på börserna. 

Familjer går inte ur sina positioner för att vinsten i ett av deras noterade bolag kommer in under förväntan under ett par kvartal. De arbetar för att förbättra utvecklingen framåt. De slåss för sin långsiktiga överlevnad.

Wallenbergsfären är inte något familjeföretag i traditionell bemärkelse, familjemedlemmarna har marginellt direktägande i bolag. 

De är inte personligen omåttligt rika, och hamnar aldrig i topp på miljardärlistorna, även om det dåvarande familjeöverhuvudet Peter Wallenberg vid sin död 2015 lämnade efter sig aktier till ett värde av en miljard kronor. Men de styr genom styrelsearbete i familjestiftelserna en betydande del av svensk industri.

Vid sidan av den amerikanska fondjätten Black Rock är Wallenbergsfären en av de dominerande ägarna på Stockholmsbörsen. Familjen måste betraktas som ägare av kött och blod, i motsats till institutionerna. Medlemmarna fattar beslut med både hjärnan och hjärtat.

När det gäller att skifta från det gamla till det nya är facit blandat. Men företrädarna har genom åren uppenbarligen gjort mer rätt än fel, eftersom de har behållit sin starka position trots dramatiskt ökad konkurrens. 

En av de viktigaste faktorerna bakom framgångsrikt ägande är att välja rätt personer att arbeta med. Familjen Wallenberg har historiskt varit skickliga här, delvis i kraft av sin storlek och maktposition. Det gäller både val av rådgivare, vd:ar och styrelseledamöter. Detta blir en av de största utmaningarna även för nästa generation.

Generationsväxlingen är oerhört viktig, både för sfären och för Sverige, eftersom den får stor betydelse för gruppens framgång. Förändringstakten i näringslivet är hög, och utvecklingen inom AI, som påverkar alla sektorer, ställer stora krav på förmåga till lateralt och abstrakt tänkande.

Tidigare svåra vägval har varit när man sållat bland innehaven för att ha råd att behålla makten i ett antal utvalda bolag. Scania såldes, och ägandet i Astra minskade efter fusionen med Zeneca. Investor misslyckades med sin vårdsatsning Aleris, som i somras såldes till Ambea. Däremot har de behållit nätsajten Doktor24. De har även behållit de klassiska industribolagen, som huvudsakligen har gått bra. De har ökat sina satsningar på onoterade innehav, vilket varit lyckat.

Stiftelserna är farstun till det mer exekutiva styrelsearbetet i FAM, Investor och dess innehav. Där tränas den nya generationen inför större uppgifter. 

Det krävs dock en rejäl sållning, för nu står potentiellt ett 30-tal personer på tröskeln. Många av dem är under 30 år, men det är en helt annan situation än nuvarande där tre de tre kusinerna, Jacob, Marcus och Peter jr, har delat upp arbetet mellan sig. De är nu alla 60 år fyllda. Inom fem-tio år bör de ha fasat in de bäst lämpade arvtagarna i det exekutiva styrelsearbetet.

Peter Wallenberg behöll taktpinnen i sfären länge. Han var ordförande i Investor till 1997, vid 71 års ålder, men fortsatte att betrakta sig som familjens överhuvud. Jacob Wallenberg var 42 år när han valdes in i Investors styrelse 1998, och han blev ordförande 2005, efter trotjänaren Claes Dahlbäck.

För sfärens och svenskt företagandes skull är det viktigt att tratten snabbt blir smalare så att en handfull adepter tränas mer målinriktat.

Wallenbergsfären lär genom sin framgång svenska folket något om vilka vi är och vad vi kan.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera