Sveriges slopade arvsskatt borde vara en förebild

LEDARE. Sverige bör återinföra förmögenhetsskatten och arvsskatten, anser Thomas Piketty som intervjuades i senaste Di Weekend.

Foto:JANERIK HENRIKSSON / TT

Thomas Piketty kallas ”stjärnekonomen”, och han är onekligen omsusad på ett sätt som endast förunnas intellektuella män från just Frankrike. För sex år sedan var han gäst på ett S-seminarium i Almedalen och det var kö långt ut i gränden.

Då var det 2014, Sverige gick till val och Socialdemokraterna talade därför extra mycket om ojämlikhet och skatter. 2018 var det val igen, och den sommaren tillsatte den S-ledda regeringen en jämlikhetskommission och talade om skatter.

Mellan valen brukar det vara annorlunda. S-ledningen vet att de skatter som brukar nämnas när man talar om jämlikhet är extra samhällsskadliga, men undviker helst att klargöra detta för sina sympatisörer.

Det finns två bilder av svensk skattepolitik. Den ena är mycket höga marginalskatter på arbete, relativt höga kapitalskatter samt höga och krångliga entreprenörsskatter.

Den andra bilden, lika sann, är att två extremt dåliga skatter är avskaffade, förmögenhetsskatten och arvsskatten. Det har gjort Sverige till ett bra land för investeringar och företagande.

Det är den andra bilden som Thomas Piketty rasar mot i en annan intervju, i Dagens Nyheter: ”Vad som aldrig upphör att förvåna mig är att svensk socialdemokrati avskaffade arvs- och gåvoskatten.”

Det är bara till hälften sant. Förmögenhetsskatten avskaffades 2007 av alliansregeringen efter viss tveksamhet, och S röstade emot. 

När arvsskatten avskaffades 2004 skede det däremot av en enig riksdag, även Vänsterpartiet var med, på förslag från S-regeringen då Magdalena Andersson var statssekreterare på Finansdepartementet.

Arvsskatt beskrivs ofta som en rimlig skatt. Ibland till och med som högsta rättvisa. Den tidigare finansministern Erik Åsbrink sa för några år sedan att det är den sista skatten som nattväktarstaten avskaffar. Men bilden av att Sverige är unikt med sitt avskaffande av arvsskatten stämmer inte. Anders Ydstedt och Amanda Wollstad visar i en ny bok att det är många länder som inte har arvsskatt och andra länder har höga fribelopp. Runt om i världen uppmärksammas arvsskattens förödande effekter för arvsskiften i familjeföretag. I USA är det mindre vanligt med riktigt stora familjeföretag just på grund av arvsskatten. 

Donald Trump höjde dock fribeloppet till 10 miljoner dollar för den federala arvsskatten.

När arvsskatten fanns i Sverige slog den mycket ojämnt. Den var fullt möjligt, men dyrt, att planera bort. Därför slog den hårdast mot måttliga arv, samt vid oväntade dödsfall där man ännu inte hade hunnit planera för arvet. För familjeägda företag var den förödande. Sally Kistner, änka efter Astras grundare, förlorade hela aktieinnehavet på grund av skatten. Denna tragedi anses ha bidragit till Fredrik Lundbergs beslut att flytta till Schweiz senare på 1980-talet. Arvsskatten var en avgörande anledning till att Ikea och Tetra Pak lämnade Sverige.

De som gynnades mest var konsulterna som tillhandahöll dyra försäkringslösningar för att arvsskatten skulle undvikas. Åldringar lurades till underliga upplägg där pengarna blev inlåsta och dryga avgifter debiterades.  Innan arvsskatten avskaffades bidrog den endast till 0,2 procent av de totala skatteintäkterna.

I Sverige går det numera att bli rik utan att bli sönderbeskattad. Det ska vi vara tacksamma för. Det gör att företag kan växa i Sverige och att entreprenörer kan fortsätta att vara aktiva ägare. Och Sveriges välstånd kan stiga.

Sverige har vaccinerat sig självt mot dåliga skatter genom kostsamma experiment med valpskatt, arvsskatt, förmögenhetsskatt, klåfingrighet (minns ni Lex Uggla, googla det!). Hur länge vaccinet är verksamt går inte att säga. Så för säkerhets skull: håll avståndet till franska stjärnekonomer.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?