Sverige och EU bör delta i batteriracet

LEDARE. På fredagen berättade Di om de stora möjligheter som omställningen till elbilar och behovet av batterier skapar för svensk gruvnäring.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Skiftet har gett priserna på litium, kobolt och grafit ett rejält lyft. Men svenska och europeiska bolag bör även värna sin position högre upp i näringskedjan.

Bilindustrin är en av Europas och Sveriges viktigaste. Eftersom batteriet står för runt 40 procent av förädlingsvärdet i elbilen bör europeiska företag vara med i både utvecklingen och produktionen för att behålla jobb och vinster här.

Sydkorea och Japan har historiskt varit ledande i batterisektorn, i dag dominerar Sony, Panasonic (som levererar till Tesla), Samsung, samt kinesiska CATL och biltillverkaren BYD. Enligt Bloomberg står Kina för 70 procent av batteriproduktionen. Inte så konstigt eftersom det är världens största marknad för elbilar.

Elbilarna befinner sig ännu i ett tidigt stadium, men de närmaste åren kommer efterfrågan på batterier att explodera. Goldman Sachs prognos är att batterimarknaden kommer ha sexfaldigats 2030. Det finns inte full beredskap för detta än, och vissa bedömare anser att det finns utrymme för ett 20-tal riktigt stora batterifabriker i Europa. Tillväxten gör att potentialen är enorm även för uppstickare. Det är en rimlig ambition att några av dem är lokala.

En sådan är svenska Northvolt. Största ägare är grundaren Peter Carlsson, med en bakgrund på Tesla, bland andra privata investerare märks Altors grundare Harald Mix. Bland företagen som investerat eller lånat ut pengar finns industriella partners som Siemens, Scania, BMW, Vattenfall, Stena, Epiroc och ABB. Northvolt har även fått ett lån på en halv miljard av Europeiska investeringsbanken. Men bolaget är inte i närheten av de 30-40 miljarder det behöver ta in för att finansiera sina planerade anläggningar. Det kan bero på att det finns en osäkerhet om huruvida de kommer kunna leverera eftersom de bara funnits sedan 2016.

Ännu så länge är det bara kinesiska BYD, och Tesla tillsammans med Panasonic, som själva producerar battericeller. De flesta bilföretag investerar dock miljarder i forskningen och har partnerskap med batteritillverkare. Analysen har hittills varit att det inte ger någon konkurrensfördel att driva egna fabriker. Däremot kan de mycket väl göra det längre fram, enklast genom att köpa en egen mindre producent.

EU-politiker och tjänstemän är mycket olyckliga över den asiatiska dominansen. 2017 startade de därför "European Battery Alliance" (EBA) för att driva på utvecklingen och uppmuntra europeiska företag att samarbeta kring utveckling och bygga fabriker. Många biltillverkare är positiva till nya aktörer eftersom de är rädda att batterimarknaden ska domineras av ett fåtal (asiatiska) leverantörer vilket skapar osäkerhet för dem. 

Pengar till forskning behövs om europeiska bolag ska hänga med i utvecklingen mot nästa generation batterier. Men EU vill även ta nästa steg och göra ett undantag för förbudet mot statligt stöd för att kunna bevilja stöd till att bygga riktigt stora europeiska batterifabriker. Vidare har tyska staten utlovat tio miljarder euro till stöd för tyska företag som vill bygga en batterifabrik. 

Den stora frågan är om det verkligen behövs företagsstöd? Många har gjort stora vinster, och kan därutöver ta upp lån. Det finns väl fungerande kapitalmarknader både på och utanför börsen i EU.

Statsstöd är ju den kinesiska modellen, och den har inneburit att de nu stänger två tredjedelar av sina batterifabriker för att öka kvaliteten och lönsamheten. EU bör akta sig för att pumpa in pengar i verksamheter som borde kunna leva på egna meriter. EIB-lån är en sak, rent företagsstöd är en helt annan. Det kan förstöra snarare än lyfta europeisk batteriindustri. Europeiska bolag har förutsättningar att delta i batteriracet, men det är upp till det privata kapitalet att ta risken. EU måste samtidigt mjuka upp sina konkurrenslagar så att europeiska bolag kan bli tillräckligt stora, batterier är en volymbransch.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?