1515
Annons

Sverige måste ha fokus på vaccinet

LEDARE. Den svenska coronahanteringen har snabbt gått från att handla om frivillighet och folkvett till politisk vilja att visa handlingskraft. Gymnasier och högstadieskolor stängs ner från norr till söder och på söndagen trädde regeringens nya maktvapen, pandemilagen, i kraft.

VACCIN. Det är genom vaccin som både människoliv och näringar kan räddas.
VACCIN. Det är genom vaccin som både människoliv och näringar kan räddas.Foto:Mikael Fritzon/TT

Genom lagen har en rad rättsligt bindande regler införts som näringslivet är tvunget att förhålla sig till. Butiker, badhus, gym och andra sportanläggningar ska beräkna det maximala antalet tillåtna besökare i lokalerna så att varje person disponerar över 10 kvadratmeter. Om maxgränsen överskrids riskerar verksamheterna vite eller till och med nedstängning.

För en regering som brottas med coronaskandaler och låg auktoritet är denna maktuppvisning ett försök att återfå anseende. Men åtgärder som visar handlingskraft dämpar inte nödvändigtvis smittspridning. Regelskärpningarna är måhända effektiva för att minska trängseln inne i butikerna. I stället står människor tätt inpå varandra i köer som ringlar sig utanför ingångarna.

Problemet är att varken butiker eller gym driver smittan. Oavsett var människor befinner sig eller står någonstans så kommer smittspridningen att fortsätta om de mest grundläggande rekommendationerna inte efterlevs. Håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma vid minsta symptom.

Betydelsen av dessa regler understryks av Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. I Aktuellt (8/1) säger han att man misstar sig om man tror ”att man kan stänga ner affärer och få en väldigt stor effekt på smittspridningen”. Redan på regeringens presskonferens om pandemilagen påpekade han att frivillighet och det egna ansvaret fortsatt är avgörande för att dämpa smittspridningen. Oaktat den skarpa lagstiftningen.

Inte nog med att skolstängningar och regleringar av butiker är kraftfulla slag i luften. De tar dessutom utrymme från genuint viktiga politiska prioriteringar. Det är som att regeringen helt missat i vilket skede av pandemin vi befinner oss. Fokus borde inte vara på att stänga ned samhället, utan på hur vi återigen kan öppna upp.

I stället för att utöka sin makt borde regeringen utnyttja den för att påskynda takten i vaccineringen. Det är genom vaccin som både människoliv och näringar kan räddas. Enligt Riksbanken kan vinsten för den svenska ekonomin bli 25 miljarder kronor för varje månad som pandemin förkortas. Besparingarna i de offentliga finanserna beräknas till 20 miljarder.

I början av förra veckan hade 40.000 svenskar vaccinerats mot covid-19 enligt Läkemedelsverket. Det motsvarar 0,4 procent av Sveriges befolkning. I Danmark är siffran nära 2 procent. Likaså i Storbritannien, där man trots stor smittspridning prioriterar en omfattande vaccinering. Redan om drygt en månad ska brittisk vårdpersonal och riskgrupper vara vaccinerade. På måndagen öppnade sju vaccineringscentrum i landet. Bland annat ett fältsjukhus i London, en fotbollsarena i Bristol, en tennisklubb i Manchester och en racingbana i Epsom.

Som Storbritannien visar är möjligheterna enorma. I Sverige är målsättningen att alla vuxna ska ha erbjudits vaccin under första halvåret 2021. Frågan är om tillräckligt görs för att det ska uppnås så snabbt som möjligt. Flera regioner har valt att inte använda alla vaccindoser som de tilldelats. I stället har vaccin sparats till dos två. Detta trots att Folkhälsomyndigheten rekommenderar att allt vaccin används. Enligt Anders Tegnell finns det inget som pekar på att leveranser av vaccin skulle stanna av.

De organisationsproblem som sattes i blixtbelysning i samband med vårens testning får inte upprepas när Sverige ska vaccinera sin befolkning. Staten och regionerna behöver sätta upp en plan för hur den nuvarande vaccinationstakten ska skalas upp. Att snabbt lyckas stoppa smittspridningen, rädda liv och säkra tillväxt genom massvaccinering vore det yttersta beviset på svensk handlingskraft.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?