1515
Annons

Sverige bör följa storbolagen om EU-stödet

LEDARE. Sex storbolagsstjärnor uppmanar svenska politiker att rösta för EU:s stödpaket. Både bolagens och EU:s framtid står på spel. 

Foto:Jonas Ekströmer/TT

Det är en exceptionellt stark samling namn som på DN debatt (16/6) ställer sig bakom EU-kommissionens förslag till stödpaket. Börje Ekholm, vd för Ericsson, Henrik Henriksson, vd för Scania, Leif Johansson, styrelseordförande i Astra Zeneca, Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, Helena Stjernholm, vd för Industri­värden och Marcus Wallenberg, ordförande i SEB.

Tillsammans motsvarar de fem noterade bolagen (det sjätte Scania ingår i Traton) ett börsvärde på runt två tusen miljarder kronor, där Astra Zeneca står för över hälften. Dessutom har de tunga fackförbunden Unionen, IF Metall och Sveriges Ingenjörer skrivit under. 

Det är ovanligt att storföretagens ledare öppet ger sig in i storpolitiken. Men den här gången ligger både deras och EU:s framtid i vågskålen. Och eftersom stödpaketet på 750 miljarder euro som EU-kommissionen föreslog 27 maj måste godkännas av alla länder om det ska bli verklighet vänder de sig till den svenska regeringen och riksdagen. 

Det är en uppförsbacke eftersom Sverige, samt Finland, Österrike, Danmark och Nederländerna, är motståndare till stödet i dess nuvarande form. Politikernas hållning är dock närsynt. Sverige är extremt exportberoende och 70 procent av exporten går till EU. Det som är bra för andra EU-länder är bra för oss, och tvärtom, när de drabbas gör vi det. Varslen är rekordhöga, senast i Sandvik, dessförinnan SKF och Volvo Cars. Scania räknar med att minska personalen med 10 procent. 

Artikelförfattarna skriver: ”Svensk ekonomisk återhämtning och välståndsutveckling måste baseras på europeisk sammanhållning och sam­arbete...en återstart av den svenska ekonomin blir framgångsrik först om den koordineras inom EU”. De har helt rätt. Till de sociala och ekonomiska aspekterna kan man lägga de säkerhetspolitiska. Framför allt Spanien, Italien och Grekland behöver både stöd och lån. Det vore fatalt om EU förhöll sig passivt medan Ryssland och Kina fortsätter att erbjuda de ekonomiskt svagare länderna billiga krediter och därmed stärker beroendet av dessa auktoritära stater. 

Politiker i Sverige och andra EU-länder kommer dömas hårt av eftervärlden om de inte släpper igenom stödpaketet. De kan inte sitta och titta på medan intäkterna rasar och arbetslösheten galopperar. De bör också hålla det övergripande målet i sikte, att hålla ihop EU. 


Kan Tesla köra bil i Kina?

I förra veckan förbjöds Tesla-bilar från att köra in i den kinesiska kuststaden Beidaihe.

MAN ON THE MOON. Ett bilföretag är i tilltagande grad ett rymdbaserat mjukvaruföretag.
MAN ON THE MOON. Ett bilföretag är i tilltagande grad ett rymdbaserat mjukvaruföretag.Foto:Patrick Pleul

Orsaken var att landets högsta politiska ledare hade en sommarfest där och att Kina misstänker att Tesla-bilens sensorer och nätuppkoppling kan användas för att spionera. Tidigare i juni förbjöds Tesla-bilar i Chengdu eftersom president Xi Jinping besökte staden, rapporterade Di:s korrespondent i Hongkong Johan Nylander i måndagstidningen.

Centraldatorn i en Tesla har en större kapacitet än USA:s mest avancerade stridsflygplan. Fordonen är uppkopplade på nätet via tusentals satelliter. Bilens sensorer ser allt, registrerar allt och skickar informationen till Tesla.

Elon Musks skapelse är inte ensam om att samla och lagra information om sin omgivning. Det är en förutsättning för självkörande fordon. En enda självkörande bil sägs ackumulera lika mycket data på en timme som en normal iPhone hanterar under 3000 år.

Biltillverkarna håller därför i hög grad på att göra om sig till mjukvaruföretag med egna internet. Kinesiska Geely har ett omfattande satellitprogram, liksom Toyota, Ford och Volkswagen.

Det blir trångt i rymden, men ett större bekymmer är hur man betraktar varandras bilar och teknologier. Kinas Tesla-förbud är säkerligen delvis motiverat av protektionism, men oron för missbruk av sensorteknik är på allvar. Kina resonerar till exempel slående likt svenska Post- och telestyrelsen som misstänker att kinesisk 5g-teknologi kan missbrukas om den installeras i Sverige.

Oron är befogad. Kina är en totalitär övervakningsstat och demokratierna måste kunna skydda sig. Men den ömsesidiga oron har också en baksida.

Hur ska den svenska staten se på en bil från Volvo Cars i framtiden? I nuvarande ägarkonstellation är fordonstillverkaren i Göteborg en del av kinesiska Geely. Man delar teknologi och information. En självkörande Volvo kommer att använda Geelys satelliter. Kan polis, regeringskansli och militär använda fordon från Volvo?

Teknologier kan alltid missbrukas, men det finns stora risker med att dela upp världen i två tekniska system som inte förstår varandra. En sådan värld kan bli mycket farligare än spionage.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?