Annons

Sverige behöver en planering för återstart

LEDARE. Det var en mycket oroande bild av de ekonomiska framtidsutsikterna som Konjunkturinstitutet gav på onsdagsmorgonen. Bara det faktum att en prognos ändras så pass mycket på mindre än en månad bekymrar.

HOPP OM EN NY VÅR. Nöjesparker öppnar inte som vanligt i år. Tyvärr gäller det stora delar av ekonomin. Nu behövs en öppningsstrategi, där både smittskydd och ekonomi bör finnas med.
HOPP OM EN NY VÅR. Nöjesparker öppnar inte som vanligt i år. Tyvärr gäller det stora delar av ekonomin. Nu behövs en öppningsstrategi, där både smittskydd och ekonomi bör finnas med.Foto:Janerik Henriksson/TT

Under andra kvartalet faller BNP med 11 procent, och 7 procent på helåret. Bägge de siffrorna var på helt andra nivåer i början av april.

Arbetslösheten blir enligt Konjunkturinstitutet 10,2 procent i år och 11,0 procent nästa år.

Stora varsel, som de från SAS (tisdag) och Volvo Cars (onsdag), skrämmer och runt om i Sverige rullar en uppsägningsvåg utan dess like.

Strax efteråt presenterade Moderaterna sin alternativbudget med redan kända förslag, som direktstöd. Staten måste ”kliva in som det försäkringsbolag som staten är”, som partiledaren Ulf Kristersson sa.

Erfarenheten hittills under coronakrisen är att Moderaternas förslag snart letar sig in i regeringspolitiken och blir officiell politik. Därför är det viktigt att lyssna på Moderaterna. En finansminister kan inte ”tänka högt” som oppositionspolitiker kan, och därmed hjälper Moderaterna oss att förstå vad som rör sig i krispolitiken. 

Det är extra intressant med den exitstrategi som Moderaterna kräver i sin vårmotion. Partiet sätter inte något datum eller anger någon annan parameter för när Sverige ska minska de åtgärder och rekommendationer som har utfärdats. Men de vill knyta samman smittskyddsstrategin med den ekonomiska krisbekämpningen. Partiet hänvisar till WHO:s punkter, och till EU-kommissionens motsvarighet. 

Gemensamt för dessa är att de inte talar om tid eller siffror utan om samhällsåtgärder som bör vara uppfyllda.

Moderaterna skissar på att myndigheterna bör definiera när smittspridningen är tillräckligt kontrollerad, samt att testkapaciteten byggs ut, likaså vårdkapaciteten.

En transparent strategi skulle innebära att företag och allmänhet kan förstå och preliminärplanera för en återgång till det normala. Det vore av stort värde.

Sverige har, i internationellt perspektiv, inte hårda åtgärder. Ändå har de slagit igenom – den störtdykande ekonomin är ett bevis på det.

Länder som har en lock-down sänder en tydlig signal till sina medborgare när åtgärderna väl avvecklas. Det som människor inte fick göra, får de plötsligt göra.

Eftersom de svenska åtgärderna till stor del är mjuka rekommendationer, och därmed bygger på allmänhetens engagemang, krävs motsvarande pedagogik för att återstarta ekonomin när smittspridningen kan anses ligga på en nivå som samhället kan hantera. Och de fåtal hårda åtgärder som har införts, främst stängningen av gymnasier och högskolor, bör användas som en tydlig signalgivning (och detta kan för övrigt ske redan nu givet de negativa effekterna för individer och oklara värde för minskad smittspridning).

I Sverige är arbetsplatser generellt inte nedstängda av myndigheterna. Industrin har inte stoppats av smittskyddsskäl utan på grund av brister i leveranskedjorna. Dessa i sin tur är ett symptom på att andra länder har vidtagit politiska åtgärder som är destruktiva för ekonomin.

Den svenska linjen, tillsammans med goda möjligheter till ekonomiska stödåtgärder, kan bli en konkurrensfördel.

Coronapandemin är en enorm utmaning för våra samhällen. Det är en sjukdom med obehagligt förlopp för dem som drabbas värst, och den sätter sjukvården på prov i en oöverträffad utsträckning.

Samtidigt är det faktiskt fel att säga att ”det är pandemin som är problemet”, som är en vanlig fras i debatten. Det ger en bild av defaitism, att ingenting kan göras åt situationen. Eller, om man ska spetsa till det, att inga andra val finns än att låta ekonomin kapitulera för smittan. Ofta är detta kombinerat med en retorik om att smittan ska stoppas, fast de flesta förstår att det inte går, i varje fall inte förrän det finns ett vaccin.

Omständigheterna har gjort att Sverige slog in på en frivillighetsstrategi. Den innebär en fördel, att man kan tala till medborgarna på ett vuxet sätt. När valborgshelgens politikerförmaningar har klingat av är det dags att lansera en strategi för öppningsplanering.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Rederi AB DonsötankAnnons

Gröna tankfartyg ger enorm miljöbesparing

Med en historia som sträcker sig till början av 1900-talet är Donsötank ett rederi att räkna med. Familjeföretaget ligger i framkant i sin bransch inom hållbarhetsfrågor och satsar stort på två tillskott i flottan som på flera sätt revolutionerar tanksjöfart som den ser ut i dag. 

Hållbarhet är kanske inte den första associationen som väcks när det handlar om tankfartyg, men detta vill Rederi AB Donsötank ändra på. Under 2021 kommer företagets två nya hållbara tankfartyg levereras. Dessa har utrustats med den absolut senaste tekniken och spås halvera koldioxidutsläppen jämfört med tidigare fartyg i flottan.

– Vi jobbar otroligt mycket med att minska vår påverkan på miljön och vill ligga i framkant i dessa frågor. Det här projektet är en avgörande del i vår omställning, säger Ingvar Lorensson, vd för Rederi Donsötank, där ägarna tagit ett aktivt beslut att alla nyinvesteringar ska minska negativ påverkan på miljön och i största möjliga mån säkra hållbara transporter.

Grundtanken med fartygens design är minskad energiförbrukning. Motorn har utsetts till världens mest effektiva fyrtaktsmotor och går på gas. Detta minskar utsläppen av svavel- och kvävepartiklar markant, vilket även är bra ur arbetsmiljösynpunkt och ytterst viktigt enligt Donsötank. Motorn är även kompatibel för biogasdrift. 

Fartygen är elektrifierade och kommer att förses med en batterinstallation som fungerar precis som i en hybridbil. Vid motsjö behöver motorn accelerera för att kunna möta ”uppförsbackarna”, vilket normalt leder till ökad bränsleförbrukning. Med en hybridlösning jämnar batteriet ut dessa toppar. En annan utrustning som installeras ombord kommer att omvandla all spillvärme som bildas ombord till el. 

Tankfartygen kommer också vara utrustade med en anslutningsmöjlighet till landström, vilket innebär att utpumpningen av lasten med fartygets elektriska pumpar kan ske helt och hållet med ström från land. 

– Om vi jämför med våra befintliga fartyg som gör samma rutt räknar vi med en total koldioxidreduktion med 55 procent, vilket är jättemycket. Det är det bästa vi kan åstadkomma med dagens tillgängliga teknik. Vi tror att framtiden kommer innebära ännu större möjligheter, och då är vi villiga att satsa ytterligare, säger Ingvar Lorensson.

När de gröna tankfartygen lanseras tas rejält stora kliv i rederiets hundraåriga historia. Förhoppningen är att göra skillnad på riktigt, och förändra tanksjöfarten som den ser ut i dag.

Fakta om Rederi AB Donsötank

Familjeföretaget Rederi AB Donsötank äger och driver fem tankfartyg, och har cirka 120 medarbetare till sjöss och 11 på kontoret i Göteborgs skärgård. Företaget satsar stort på grön och social hållbarhet. Under 2021 levereras två nya tankfartyg som ligger i absoluta framkant. Vill du veta mer om Donsötank och deras hållbarhetssatsningar? Gå in på www.donsotank.se

Mer från Rederi AB Donsötank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rederi AB Donsötank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?