1515
Annons

Svenskarnas resande måste tas på allvar

Sedan pandemirestriktionerna togs bort i februari har svenskarnas intresse för att resa utomlands ökat rejält. 

Efter nästan två år av pandemi, ”hemester” och distansjobb är det inte konstigt. Folk längtar efter att se världen igen.

KÖER. Både på Arlanda och i passbokningssystemet har det varit långa köer den senaste tiden. Det är ett tecken på att politikerna inte tar frågan om svenskarnas resande på allvar.
KÖER. Både på Arlanda och i passbokningssystemet har det varit långa köer den senaste tiden. Det är ett tecken på att politikerna inte tar frågan om svenskarnas resande på allvar.Foto:Johan Nilsson/TT

Dessvärre verkar inte myndigheterna ha beredskap för att hantera reseuppsvinget, att döma av de timslånga köerna till säkerhetskontrollen på Arlanda och svårigheten att förnya pass. 

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia hänvisar till svårigheter att rekrytera kvalificerad personal. Och polisen dras fortfarande med rekordlånga väntetider i passbokningsysstemet, och numera även med nedsatt tillverkningskapacitet efter att en av passmaskinerna gått sönder.  

Ur ett större perspektiv är det kanske ingen katastrof att svenska barnfamiljer tvingas ställa in sin planerade charterresa till solen, mot bakgrund av allt annat elände som pågår i världen, inte minst i Ukraina. 

Men för den enskilde kan en inställd semester betyda just katastrof och krossade drömmar. I förlängningen finns också risk för att förtroendet för staten urholkas.

Den stora frågan är hur vi hamnade här. Det borde inte handla om brist på kunnande. Myndigheterna visade sig ju nyligen vara kapabla att med kort varsel planera och genomföra massvaccinering av befolkningen – en enorm logistikutmaning som gått relativt smidigt. 

När det gäller passkaoset är det tydligt att det snarare handlar om prioriteringar. Polisen har inte haft koll på hur många pass som blivit ogiltiga under pandemin, och därmed inte tagit höjd för den anstormning som nu skett. 

Man såg det inte komma. 

Även Swedavia tycks ha överraskats av det stora resesuget. Bolaget gör visserligen löpande prognoser över flygandet, som Avarn Security, som sköter säkerheten på flygplatserna, använder som grund för sin personalplanering. 

Men när verkligheten nu överträffat prognoserna är det svårt att snabbt tillföra nya säkerhetskontrollanter, eftersom kandidater måste genomgå tre olika säkerhetsprövningar för att kunna anställas: av länsstyrelsen, transportstyrelsen och säkerhetspolisen – myndigheter som i sin tur har långa ledtider. 

Här skymtas ett mönster, ett ohållbart sådant. 

Det här är en samhällsfunktion som bara ska fungera: Svenskarna måste kunna lämna landet om och när de så önskar. Resebranschen, som är en viktig del av svenskt näringsliv, är dessutom helt beroende av det. 

Politikerna måste börja ta den här frågan på större allvar.


Innehåll från Recap EnergyAnnons

Recap investerar 25 miljoner i VänerEnergis elnät

När fordonsflottor och industrier elektrifieras och mer förnybar energi produceras och kopplas upp ökar kraven på elnätet. Det är för sent för att hinna bygga bort problemen som redan har uppstått – men batterier kan snabbt lösa flera brister. 

De senaste 15 åren har det uppstått flaskhalsar i det svenska elnätet. Överföringskapaciteten från norr till söder är inte tillräcklig, och på regional nivå finns det inte tillräcklig kapacitet för att företag ska kunna utöka och elektrifiera sina verksamheter. 

– Tydliga exempel är godsterminaler utanför storstäderna som redan nu elektrifierar sina fordonsflottor. Problemet är att det inte finns tillräcklig kapacitet för att ladda fordonen vid terminalerna. Verkligheten och kraven från samhället matchar alltså inte dagens infrastruktur, säger Marco Berggren, vd på Recap Energy som utvecklar och finansierar projekt inom förnybar energi och energilager. 

Industribatterier stöttar upp elnätet

En annan stor utmaning är att ökningen av det som kallas intermittent energiproduktion (varierande i effekt och icke-styrbar, som vindkraft) gör att frekvensen i elnätet inte håller sig stabil. Dessa variationer stör elnätet och kan förstöra kringliggande transmissionsanläggningar. För att utrustning inte ska ta skada behöver frekvensen regleras och hållas under 50 hertz. 

– Den enda lösningen för frekvensreglering utan fördröjning är ett batteri. Det råder i dag konsensus bland energibolag, distributionsbolag och andra aktörer som jobbar med transmission att det är batterier som behövs för att stötta upp elnätet, säger Marco Berggren och fortsätter: 

– Svenska kraftnät räknar med att lägga över tre miljarder kronor per år på tjänster för frekvensreglering redan 2023. De inser att det inte går att bygga bort utmaningarna på kort sikt. 

Hyr ut batterier som en delad tjänst

Recap Energy vill vara en del av lösningen, och erbjuder därför Battery as a Service (BaaS). Kunderna är främst lokala energibolag och industriföretag. 

– Ett lokalt energidistributionsbolag har stor nytta av batterier för hantera sina toppar av energiuttag från de regionala näten, men det skulle inte vara lönsamt för dem att investera i ett eget batteri enbart i det syftet. Genom Recaps smarta styrsystem kan de hyra ett industribatteri under timmarna de faktiskt använder det och enbart betala för den tiden, förklarar Marco Berggren.  

Samma hyrupplägg kan användas av industrier, som kan ladda sina elfordon med batteriets lagrade energi för att slippa gå över den kontrakterade kapaciteteten för elnätet. När batteriet inte används ställer Recap Energy det till förfogande för Svenska kraftnät.

I mitten av maj investerade Recap Energy i batterier till ett värde av 25 miljoner kronor som görs tillgängliga för VänerEnergi genom ett hyresavtal. Recap Energy har dessutom förberett för att investera närmare en miljard kronor i batterier de kommande två till tre åren. Målet är självklart – bolaget ska vara med och lösa samhällsproblemet med brister i elnätet och möjliggöra omställningen till förnyelsebar energi. 

Titta på Recap Energys seminarium om batteridelningsekonomi den 4 juli.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Recap Energy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?