ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Även svenska företagare bör värna sina livsverk

  • Foto: John Locher

LEDARE. Ett viktigt skäl till Jeff Bezos framgångar med Amazon är att han betraktar motgångar som tillfälliga. 

Det var inget fel med Jeff Bezos ursprungliga idé, att konkurrera med den fysiska bokhandeln genom att sälja böcker på nätet. Men om han nöjt sig med det hade Amazon i dag varit en tiondel så stort som den koncern han nu byggt upp. Utifrån antagandet att Amazon hade förblivit en ren e-bokhandel hade verksamheten omsatt 19 miljarder dollar under årets första nio månader snarare än de 193 miljarder dollar som blev facit.

Det som gjorde Amazon till ett av världens mest framgångsrika bolag är att grundaren sedan sajten lanserades 1995 har fortsatt att fundera på hur konceptet ska kunna utvecklas och bolaget växa. Han letar hela tiden nya infallsvinklar på företeelser och problem. Det var aldrig böckerna i sig som intresserade honom, utan företagsbygget.

I boken ”Världens största butik” berättar den amerikanska journalisten Brad Stone om hur Amazon har vuxit fram. Den publicerades första gången redan 2013, men finns först nu i svensk, uppdaterad översättning. Författaren ger en inblick i Jeff Bezos sätt att tänka, hans drivkrafter, metoder och, inte minst, misslyckanden. 

Bezos har misslyckats med många fler projekt än han lyckats med. Vissa idéer var udda, som Projekt Fargo, att Amazon skulle äga ett exemplar av alla produkter som någonsin producerats. Andra tog tid och kostade mycket att utveckla. Men Bezos beskriver själv motgångar som ”tillfälliga”. Den uppfattningen har förstås varit en helt avgörande förutsättning för hans tålamod, hans långsiktighet och villighet att ta risk. Underförstått är tid det enda som står mellan entreprenören och framgång. 

Bezos skapade tidigt tre principer, som han menar skiljer Amazon från andra bolag. ”Vi är genuint kundfokuserade, vi har ett genuint långsiktigt perspektiv och vi är genuint intresserade av innovation”. Han anser att många företag fokuserar på någon av dem, men mycket få på alla tre. I stället sneglar de på vad konkurrenterna gör. Då tappar de sin vision av vad de själva kan tillföra kunden. 

Pengar verkar inte ha varit Bezos främsta drivkraft, utan önskan att bygga något stort. Han beskriver det själv som att många som startar företag vill jobba med saker som ger utdelning efter två-tre år, om det inte fungerar går de vidare till nya projekt. ”De följer hellre andra än att vara innovativa själva, för det är säkrare”. 

Amazon utvecklades från att snegla på traditionella butikskedjor som Walmart till att anställa matematiker som skriver algoritmer för logistik och distribution. Bolaget är numera en kombination av handel, som i grunden är lågteknologisk, och AI, som effektiviserar, förändrar logistik, service, och utvecklar nya tjänster som molnet för datalagring, Amazon Web Services. 

Jeff Bezos är ett utmärkt exempel på att för att bli framgångsrik entreprenör måste man klara ”marshmallow-testet”. Det är ett vetenskapligt experiment som utfördes vid Stanford University 1972 för att testa barns självkontroll. De fick välja mellan att få en godis direkt eller det mer osäkra prospektet att få flera längre fram i tiden.

Slutsatsen av testet har senare blivit att uthållighet är avgörande för framgång. Och efter en snabb överblick över de senaste årens svenska bolagsförsäljningar får man känslan av att det är bristen på uthållighet som är problemet. 

Niklas Zennström och Janus Friis sålde Skype till Ebay för 31 miljarder kronor 2005, två år efter att de grundat bolaget. Jacob De Geer och Magnus Nilsson startade Izettle 2011 och sålde det till Paypal 2018 för 19 miljarder. Carl Manneh, Markus ”Notch” Persson och Jakob Porsér grundade Mojang 2009 och sålde det till Microsoft för 18 miljarder 2014. Många fler mycket mindre värdefulla teknikbolag har också slukats av utländska bolag. 

Det ligger förstås en affärsmässig bedömning bakom försäljningarna. En önskan att optimera och minska sin personliga risk. Men med den inställningen kommer Sverige inte bygga några stora teknikföretag utan bli en underleverantör till amerikanska storbolag. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer