1515
Annons

Storbritannien kommer inte bli ett nytt Norge

LEDARE. Om 99 dagar kraschar Storbritannien ut ur EU, förutsatt att brittiska parlamentsledamöter inte ändrar sig och godkänner Theresa Mays överenskommelse med Bryssel. 

Foto:Gareth Fuller

Det är inte troligt. Det brittiska parlamentet är mer splittrat i dag än för två år sedan och motståndet mot Theresa Mays brexitavtal, som i praktiken förbinder britterna att följa EU-regler men fråntar dem inflytande, är kompakt. De egna partivännerna försökte avsätta henne förra veckan, oppositionen krävde misstroendevotum häromdagen.

Eftersom rösterna saknas har May skjutit upp den avgörande brexitomröstningen till efter nyår i ett försök att pressa EU till ytterligare eftergifter, men det lär inte hjälpa. I tisdags beslutade den brittiska regeringen att inleda de praktiska förberedelserna för en hård brexit. Motsvarande 46 miljarder kronor har avsatts och 3.500 soldater kommer att sättas i beredskap för att hantera en eventuell kris.  

Eftersom den väv av gemensamma regelverk som vuxit fram under 40 år upphör att gälla den 29 mars och utrikeshandeln därmed riskerar att kortslutas, uppmanar regeringen nu folk att lagra mat och medicin.

20-procentiga tullar på jordbruksprodukter kommer att införas, pundet riskerar att rasa i värde (och därmed elda på inflationen) och det brittiska finansdepartementet bedömer att BNP kommer att sjunka med närmare 10 procent på 15 år. 

Credit Suisse rådde i veckan sina kunder att flytta tillgångar ur Storbritannien, Airbus säger sig vara beredda att stänga ned sin verksamhet i landet och på onsdagen gick fem nationella näringslivsorganisationer ut och varnade för ekonomisk förödelse om ett hårt utträde blir verklighet.

Samtidigt höjs allt fler röster för en andra omröstning, både från vänster och höger och inklusive tidigare ministrar i den sittande regeringen. En sådan lösning framstår allt mer som det enda realistiska alternativet till en hård brexit. Mays plan är dödfödd. Glöm alla kompromissvarianter, inklusive den norska. Norge betalar redan mer per capita till EU:s budget än vad britterna gör och medlemskap i EES förutsätter fri rörlighet över nationsgränser. Lycka till med att sälja in det på 98 dagar. 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?