ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Stoppa nya reseavdraget

  • Långa avstånd. Få bussar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

LEDARE. Utredningsförslaget om att ersätta dagens reseavdrag med en avståndsbaserad variant får hård kritik av remissinstanserna. När till och med Skatteverket säger nej är det dags för regeringen att skrota idén.

Reseavdraget har varit under diskussion i åratal och det är inte första gången frågan utreds. Men det nuvarande förslaget är extra problematiskt, både för sitt innehåll och på grund av den nuvarande maktkonstellationen.

Den idé som styr förslaget är att man ska få samma typ av avdrag antingen man färdas med bil eller kollektivtrafik till jobbet. Det synsättet bygger i sin tur på att bilister har varit otillbörligt gynnade av det nuvarande systemet.

Skatteavdraget ska ersättas av en skattereduktion. Med andra ord ska man få samma avdragseffekt i kronor räknat, oavsett vilken inkomst man har. Skattereduktionen ska ges med 6 kronor per mil oavsett färdmedel på avstånd mellan tre och åtta mil. Om kollektivtrafiken är bristfällig ska man få ett extra belopp på 20 kronor per dag, samt få 6 kronor skattereduktion per mil även över åtta mil.

100.000–150.000 färre kommer att kunna få reseavdrag jämfört med i dag. Hur kan de styrande partierna vilja ha den utvecklingen?

Svaret finns i utredningen. Den bygger på den outtalade utgångspunkten att folk okynneskör till jobbet, och att detta ska stävjas genom den nya modellen. Det är fel, redan med dagens system måste man visa att man vinner tillräckligt med tid för att dra av för bilresor.

Utredningen, ledd av miljöpartisten Lennart Olsen, väljer skattereduktion i stället för dagens modell med skatteavdrag av fördelningspolitiska skäl. Ingen som har kommit över den magiska brytpunkten för statlig skatt ska kunna minska denna marginalskatteeffekt.

För att försvara denna linje har utredningen ståndpunkten att arbetsresor inte är en utgift för inkomsternas förvärvande. Det är plötsligt en privat levnadskostnad, eftersom kostnader för arbetsresor ”har orsakats av den skattskyldiges val av bostadsläge”.

Kan landsbygdsföraktet uttryckas tydligare?

Utredningen har också sagt att det nya förslaget kan minska mängden felaktiga reseavdrag. Knappast, säger Skatteverket i sitt remissvar och avstyrker förslaget.

Ett nytt reseavdrag började utredas 2017 men blev sedan en del av januariöverenskommelsen, där står att det ska införas (inte bara utredas). Därmed blev idén fastlåst av politiken.

Det är tråkigt, eftersom förslaget ger begränsad klimatnytta, enligt utredningens egen analys från Sweco. Det motverkar det politiska målet med regionförstoring. Signalvärdet går på tvärs mot arbetslinjen.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer