ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Stockholm bör ha EU:s renaste luft

  • Foto: Colourbox

Författningsdomstolen i Leipzig godkände igår tisdag de lokala dieselförbud som 18 tyska städer, bland annat Mercedes Benz och Porsches hemstad Stuttgart, tidigare beslutat om. 

Förbuden gäller dieselbilar som inte klarar den europeiska gränsen för utsläpp av kväveoxid, Euro 6, som gällt sedan 2014. 

Domslutet är prejudicerande och öppnar för att fler tyska kommuner inför förbud. Det är bra och borde sätta fart på debatten även i andra länder.

Enligt EU-kommissionen har stadsluften i medlemsländerna visserligen blivit bättre över lag de senaste tio åren, men partikel- och kväveoxidutsläpp bidrar fortfarande till 400 000 förtida dödsfall varje år. Efter Volkswagens dieselskandal 2015 har medvetenheten ökat om dieselbilarnas bidrag till de hälsofarliga utsläppen.

För ett år sedan beslöt Oslo att omedelbart förbjuda dieselbilar i stadstrafiken. Huvudstaden i ett annars rent land tillhör de städer som har Europas sämsta luft. Skälet är avgaser, men också omfattande vedeldning.

För närvarande är det bara fem av EU-länderna som klarar kraven på luftkvalitet, och Sverige tillhör inte dem. EU-kommissionen har nu satt press på de nationella politikerna att åtgärda saken. Den tyska regeringen har föreslagit avgiftsfri kollektivtrafik på prov i fem storstäder. Den har också avsatt motsvarande 10 miljarder kronor för att städerna ska uppgradera kollektivtrafik och köpa in eldrivna fordon. 

Ledande politiker i Paris, Madrid och Aten har sagt att de i likhet med Oslo siktar på att helt förbjuda dieselbilar i sina stadskärnor 2025. Köpenhamns borgmästare vill införa ett stopp från nästa år. Frankrike och Storbritannien har beslutat förbjuda nyförsäljning av diesel- och bensinbilar från 2040. 

I Sverige har Stockholm, Göteborg och Uppsala dubbförbud på vissa gator. I Stockholm är i dag viss tung trafik förbjuden inom tullarna. En politisk majoritet vill införa miljözoner som begränsar även den lätta fordonstrafiken. De väntar nu bara på att Transportstyrelsen ska presentera ett omarbetat förslag till hur de ska utformas. 

Det finns inget skäl till att Sverige skulle vara mindre radikalt än grannländerna i den här frågan. Målet bör vara att Stockholm har den renaste luften av Europas huvudstäder. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies