Stenevi måste tåla att partier tycker olika

LEDARE. Med en kort men spikrak partikarriär i ryggen valdes Märta Stenevi på söndagen till nytt kvinnligt språkrör för Miljöpartiet. Tillfället är egentligen otacksamt, men ett motigt opinionsläge verkar inte bekymra det nytillträdda språkröret. Ambitionerna för både det egna ledarskapet och partiet är skyhöga.

MILJÖPARTIET. På söndagen valdes Märta Stenevi till nytt kvinnligt språkrör för Miljöpartiet.
MILJÖPARTIET. På söndagen valdes Märta Stenevi till nytt kvinnligt språkrör för Miljöpartiet.Foto:Jessica Gow/TT

Siktet är inte bara inställt långt bortom riksdagsspärren. Hon vill också slå det tidigare språkröret Maria Wetterstrands förtroendesiffror på 44 procent. Det är tuffa målsättningar. Partiets språkrör har länge befunnit sig i förtroendebotten. I en sammanvägning av opinionsmätningar skrapar Miljöpartiet endast ihop ett väljarstöd på 3,8 procent, från att ha varit tredje största parti i valet 2010.

Med storhetstiden bakom sig är frågan hur Miljöpartiet ska kunna hitta en väg tillbaka. Märta Stenevi talar om ett bredare parti som måste finnas med i alla delar av samhällsdebatten. Men den främsta frågan är ändå klimatet. På många sätt ger den partiet sitt existensberättigande.

Trots det, och att hållbarhet sällan varit hetare, är det allt färre som tror att Miljöpartiet har den bästa politiken på området. Sedan 2014 har partiet tappat två tredjedelar av det stöd de hade för sin klimatpolitik. Ska man tro Märta Stenevi i Agenda (31/1) har det inte med Miljöpartiet att göra, utan själva frågan. Miljöpolitiken håller på att polariseras och bli partibunden. Den betraktas inte längre som neutral på samma sätt som för 10-20 år sedan.

Lösningen på problemet att andra partier prioriterar klimatfrågan är enligt Stenevi att bli tydligare med att utsläpp inte bryr sig om partifärg. Det är en häpnadsväckande utsago. Inte att frågan blivit politiserad, utan hur Miljöpartiet bedömer sin egen roll. Partiets politik är långt ifrån neutral. På ideologiska grunder motsätter de sig både kärnkraft och ny teknik som suger upp koldioxid ur atmosfären. Marknaden betraktas snarare som en bov än en kompanjon.

Det är förståeligt att Miljöpartiet sörjer att deras politik inte längre betraktas som en objektiv sanning. Men om de inte klarar av att behålla stöd när andra prioriterar klimatet är partiet illa ute. Precis som alla andra får Miljöpartiet försöka övertyga väljare om varför deras ideologi och politik är den bästa. Att den skulle vara neutral är ren lögn.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från OracleAnnons

Tre viktiga områden – som gett stora vinster

När Oracle tog sin egen medicin och gjorde om hel sina affärsmodell med hjälp av Oracle Cloud var en del extra viktig: ekonomihantering och finansiella operationer. Tack vare det revolutionerades tre viktiga områden, något som har gett stora tidsvinster.

Vill du veta mer om Business Transformation in Finance? 

När Oracle digitaliserade sin ekonomihantering hade man tre viktiga mål.

– För det första ville vi möjliggöra obegränsad skalbarhet genom att eliminera den mänskliga faktorn i våra affärsprocesser, säger Enzo Tolino, VP Finance EMEA på Oracle.

Det krävde i sin tur transaktionshantering som inte har några stegvisa kostnadsökningar, ingen mänsklig inblandning och inte heller någon kostnadsökning på grund av ökande volymer.

Bästa beslutsunderlaget

Det andra målet var att skapa det bästa beslutsunderlaget genom att kontinuerligt förbättra rapportering och analysförmåga, framförallt genom AI och maskininlärning.

– Att använda de teknikerna gör det möjligt för oss att förbättra våra sökinsatser och därmed våra analyser och insikter över tid.

Det tredje målet handlade om människorna.

– Vi ville skapa ett system som kunde glädja både våra kunder och anställda genom en bättre användarupplevelse.

De här målen valde Oracle att försöka nå genom att automatisera tre nyckelområden inom ekonomihanteringen, områden där man skulle kunna få stora effekter direkt efter införande: rapportering via Oracle ERP Cloud, planering via Oracle EPM Cloud samt utgiftshantering Oracle ERP Cloud. Och visst gav det resultat.

- Inom rapporteringen kunde vi till exempel se stora tidsvinster och  bättre rapportering och beslutsunderlag, något som gör att våra anställda kan lägga mer tid på att utveckla affären istället för att ägna sig åt administration.

Prediktiva analyser

Samma resultat ser man inom planeringen. 

– Nu får vi kontinuerligt rekommendationer och prediktiva analyser som är en stor hjälp i vår utveckling och i vårt strategiarbete.

Och inom utgiftshanteringen har automatiseringen verkligen skapat stor glädje hos de anställda, som nu slipper sitta och manuellt gå igenom kreditkortsräkningar och hotellkvitton.

– Att använda det automatiska systemet för första gången var himmelskt, säger Samuel Witt, vice president, product managment på Oracle.

– Det känns som att jag tidigare har ägnat flera år av mitt liv åt att gå igenom utgiftsredovisningar, så det här var en fantastisk upplevelse. Stort tack till teamet som har gjort det här möjligt.

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?