1515

Staten måste ta ansvar som SAS-ägare

LEDARE. Delårsrapporten från SAS var nedslående. Men resultatet var inte överraskande och bolaget är långtifrån ensamt i branschen om katastrofsiffrorna. Vd:n Rickard Gustafson tänker i juni presentera en plan för rekapitalisering av bolaget. Det lär vara stora belopp som måste tillföras. Ska svenska staten delta? På den frågan kan nog många svar ges.

Foto:Johan Nilsson

Man måste se de målkonflikter som finns och välja väg.

En sådan handlar om konkurrensneutralitet. SAS SAS -1,82% Dagens utveckling är ett delstatligt bolag, ett så kallat flaggbolag som genom åren har haft en särskild roll i infrastrukturen med historiskt betingade privilegier. Genom åren har det statliga ägandet minskat. Anledningarna har varierat. Staten ska inte äga bolag på en konkurrensutsatt marknad, var en motivering. Staten ska inte äga klimatnegativ verksamhet, tänkte kanske andra. Staten ska inte äga bolag som dras med kroniskt svagt resultat, har nog många tyckt.

Så hur förändras detta av den pågående krisen? Ska staten, enbart med hänvisning till sin ägarpost, hjälpa ett flygbolag och inte andra? Ska uppstickarbolagen, med varierande disruptiva affärsupplägg, lämnas i sticket? Dessa har trots allt haft en avgörande betydelse för en nödvändig omstrukturering i flygsektorn. Från stela strukturer med höga priser och företagsledningar som tvingats navigera mellan starka intressegrupper till en flexibel bransch med lägre priser och mer kundval.

Om staten går in i SAS med mer kapital, borde inte motsvarande summa sättas in i de andra bolag som har en stor betydelse för svenskt resande, som Norwegian och Ryanair?

Men det som nu är aktuellt är inte ett företagsstöd som vilket som helst, utan ett övervägande som varje aktieägare måste göra när ett hel- eller delägt bolag är i kris. Som största ägare (jämsides med danska staten) har man ett särskilt stort ansvar. Valet att äga en stor post i SAS (eller på senare år: att behålla) förpliktar. Andra flygbolag har också ägare som står inför samma beslut. Och i fallet med ett sedan länge underkapitaliserat bolag som Norwegian är det snarast borgenärerna som får stå för räddningsaktionen.

Det går inte att överskatta SAS betydelse för företagen. När krisen är över kommer världens parkerade flygplan att åter flyga, någonstans, i de nuvarande färgerna eller ommålade. Staten och Wallenbergsfären (som den största privata ägaren) bör försäkra sig om att dessa flygplan fortsätter att föra det skandinaviska näringslivet närmare världen.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?