1515

Spelet är större än valet i USA

Med nästa veckas presidentval i USA och avgörande i Brexitförhandlingarna tycks mycket på stå på spel, inte minst fortsättningen för den anglosaxiska kultur som i flera hundra år dominerat utvecklingen i världen. 

I USA står valet mellan samarbete eller konfrontation, i Storbritannien mellan avtal med EU eller ”ensam är stark”. 

Oavsett hur det går är det lätt att bli missmodig. Det globala näringslivet började redan för tio år sedan dela upp sina värdekedjor i regionala, i USA är båda kandidaterna protektionister och i Kina har framgångarna i kombination med den stora hemmamarknaden lett till att tuppkammen växt. Förväntan att anglosaxisk kultur till sist ska demokratisera hela världen och särskilt jätten Kina via politik och företagande har minskat.

Men det finns hopp, och det står till en helt annan del av den anglosaxiska kulturen, nämligen den finansiella. För till följd av avreglering och ökat välstånd har även ägandet i världen till sist samlats, globaliserats och tagit sig ton via en enorm fondindustri. Nu är den på allvar på väg in i Kina. Sedan landet öppnat för utländskt helägande av fondbolag och andra samarbeten storsatsar alltfler av Wall Streets mäktiga finansbolag på den hägrande jättemarknaden, fondjättarna Blackrock och Vanguard, bankerna Citigroup och JPMorgan Chase med flera. 

På kuppen hoppas Kinas makthavare höja standarden på sin växande fondindustri, kanalisera sparande från fastigheter och gömmor i madrasser till aktier och därmed dämpa svängningarna på sina börser.

Det finns mycket att invända mot fondindustrin, att den är kortsiktig, tar för mycket betalt och minskar mångfalden genom att flyga i flock. Men en sak är säker, den vilar tungt på äganderätt och lagrätt. Det har den gjort ända sedan grunden lades i Storbritannien på 1800-talet i en demokratisk anglosaxisk kultur. 

Om Kinas president Xi Jinping ska lyckas måste han till sist ta hänsyn till detta, och till sist segrar kanske därför hoppet, oavsett hur det går i USA och Storbritannien de närmaste dagarna. 

 

 


Innehåll från ValtechAnnons

Vad driver tillväxten i framtidens detaljhandel?

Begravningen av de fysiska butikerna har lyckligtvis ställts in men den fysiska butiksupplevelsen måste ändras för att bättre återspegla konsumenternas behov och förväntningar. Teknik, ökad varumärkeslojalitet och kopplingen mellan den fysiska och digitala upplevelsen är några nyckelord för en framtidssäker detaljhandel, avslutar den globala digitala byrån Valtech i sin senaste rapport.

Att skapa framtidens handel handlar till stor del om att skapa bättre upplevelser för konsumenten men även om att använda ny digital teknik och data för att möjliggöra personligare upplevelser som skapar värde för både företag och kunder. För att komma dit krävs ett datadrivet arbetssätt, snabbare processer och en högre grad av experimenterande kring lösningar i butik och online. 

– Den digitala transformationen handlar om att kombinera kunskap kring teknik, konsumenternas behov och affärsmodeller. Att förstå hur förändrade beteenden och framtida trender påverkar företag, konsumenter och samhället. Klimatet är ett bra exempel. Konsumenternas ökade fokus på sitt klimatavtryck bör påverka företagens strategier och handlingar. Därför är det avgörande att implementera strategier runt hållbarhet, så som recommerce av produkter, säger Pontus Persson, Senior Strategy and Transformation Advisor, Valtech.

Ladda ner en gratis version av rapporten här

Förutse inte - försök förstå

Ingen kan förutsäga men alla företag bör försöka förstå framtiden. Med fokus på detta har Valtech skapat Valtech Future Studio där man fokuserar på forskning och utveckling, samt riktad innovation. Man investerar i kunskap, framtidsscenarier och framtagning av prototyper för att hitta långsiktiga lösningar på framtidens utmaningar. 

– Genom R&D och riktad innovation med fokus på framtidens teknik och genom att skapa framtida scenarier vill vi visa hur tekniken skapar möjligheter för dem och deras kunder.

Fem trender för framtidens retail

Valtech har tagit fram två framtidsscenarier för detaljhandeln. Ett där fysiska butiker växer och ett där de minskar, samt lösningar för hur man kan öka intäkt, lojalitet och skapa bättre kundupplevelser i dessa. Här syns fem tydliga områden som kommer att påverka framtidens retail:

1) En omdaning av den fysiska butikens roll
Förändrade konsumentbeteenden ställer krav på att den fysiska butiken ser över sin roll och sitt koncept med hjälp av digital teknik.

2) Personaliserad köpupplevelse
Den ökande e-handeln innebär en förväntan på en personlig och anpassad upplevelse även i den fysiska butiken.

3) Minska gapet mellan fysiskt och digitalt
Förbättra den fysiska handeln genom ny digital teknologi som exempelvis AR, IoT, sensorer och ansiktsigenkänning i kombination med en kundprofil berikad med data.

4) Konsumentupplevelse skapar lojalitet
Retail går från fokus på transaktion till fokus på att skapa en upplevelse i både fysisk butik och e-handel för att bygga relationer och vinna kundlojalitet. 

5) Virtuella konsultationer
– Personaliserad rådgivning från en fysisk person eller en sofistikerad AI-driven avatar ger en högre grad av service online och i butik, avslutar Pontus Persson.

Läs fler exempel på transformationer här 

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå som arbetar med affärstransformation med kunder som L’Oreal, MAC Cosmetics och BMW. Valtech Future Studio är en del av Valtech som fokuserar på R&D och innovation inom teknik i framkant. Valtech grundades 1993 och har närmare 4000 anställda med olika kunskaper på 51 kontor i 18 länder.

www.valtech.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Valtech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?