1515

Speciallag en följd av usel industripolitik

Läget för svensk cementförsörjning har nu hamnat hos riksdagens näringsutskott. På onsdagen var den ansvariga ministern Ibrahim Baylan ditkallad för att redogöra för regeringens åtgärder.

KALKBROTT. Filehajdar på norra Gotland. Det är domstolar som avgör om brytning får ske. Men det är politikerna som måste ge förutsättningar för en råvaruförsörjning i Sverige.
KALKBROTT. Filehajdar på norra Gotland. Det är domstolar som avgör om brytning får ske. Men det är politikerna som måste ge förutsättningar för en råvaruförsörjning i Sverige.Foto:Karl Melander

Hans besked till utskottet var vagt, men regeringen har beslutat att inhämta ”en oberoende analys” av läget. Det kan sluta med en speciallag för att ge Cementa på Gotland en tillfällig förlängning av tillståndet. Det skulle i så fall vara en nödvändig akutlösning, men som också är ett symptom på en bristfällig industripolitik.

Och kanske ordnar det sig. Kanske får Cementa gehör för sin begäran hos Högsta Domstolen om en deldom för fortsatt tilstånd.

Grundproblemet kvarstår hur som helst. Regeringen har inte tagit uppgiften på allvar att föra en industripolitik för Sveriges bästa. Händelseförloppet sätter fingret på en olycklig kombination av två saker. Den ena är att Socialdemokraterna och koalitionspartnern Miljöpartiet har olika syn i frågor som rör energiförsörjning, industrins villkor och råvaruutvinning.

Den andra är den lagreglerade tillståndsgivningen i Sverige. De senaste decennierna har sakområde efter sakområde flyttat från politiken till lagstiftningen och domstolarna. Godtycke skulle därmed ersättas med förutsägbarhet. Privata rättssubjekt, alltså medborgare och företag, kan med detta system ha välgrundade förväntningar och kunna räkna med att få statsmakternas tillstånd för en viss åtgärd, om bara lagens krav är uppfyllda. När en ny lagregel har beslutats kommer rättstillämpningen i sinom tid att klargöra hur detaljerna ska bedömas. Högsta Domstolen och Högsta Förvaltningsdomstolen har tagit över regeringens roll som sista instans. Man kan inte längre ”gå till kungs” för att få rätt.

Det är ytterst få områden där regeringen har möjlighet att pröva enskilda områden.

Ett viktigt område där denna förändring har skett är uppehållstillstånd i landet. En gång i tiden hamnade enskilda fall på regeringsnivå, och invandrarminister var den mest otacksamma statsrådsposten. 

Kvar på den politiska nivån finns förstås att stifta de lagar som domstolarna ska tillämpa. Med tiden kan det visa sig att utvecklingen går åt ett håll som ledande politiker inte anser är önskvärt, och enda sättet att åstadkomma en förändring är lagstiftning.

När tillståndsgivningen nu har flyttats till domstolarna ska det inte innebära att regeringen avstår från att bedriva politik på området. Tvärtom ökar kraven på att hålla lagstiftningen kalibrerad för att ungefär det önskade samhällsutfallet ska uppstå. Att väsentliga delar av svensk lagstiftning dessutom måste ta hänsyn till EU-rätten gör det ännu viktigare att regeringen hela tiden följer utvecklingen.

Detta gäller som sagt migrationspolitik, men också miljöpolitik. Inte på något av dessa områden finns en given sanning. Som på så många andra håll är politiken en avvägning mellan olika värden. På miljöområdet står miljöskydd mot exempelvis utvinning av naturresurser. I den bästa av världar kan båda målen uppfyllas, men oftast måste politiken bestämma sig för en nivå. Har man hamnat på fel nivå är det svårt att rätta till retroaktivt.

I fallet med cementtillverkningen och kalkbrytningen ser man att regeringen inte har gjort sitt jobb. Det är inte Cementas uppgift att verka för att det finns en god råvaruförsörjning i Sverige. Det är politiken som måste se vilka behov som finns, upptäcka flaskhalsar i god tid och anpassa lagstiftningen. Att denna uppgift inte har tagits på allvar avslöjas av regeringens senfärdighet när det gäller den del av mineralpolitiken som faktiskt hör hemma på regeringens bord. Exempelvis blev Ibrahim Baylan i fjol ”prickad” av konstitutionsutskottet för att hanteringen av Kallak-projektet (järnmalm utanför Jokkmokk) hade dragit ut många år på tiden.

Hur ska Sverige få mineraler? Hur ska basnäringar få råvaror? Hur ska tillverkningsindustrin få insatsvaror? Det kräver ett ändamålsenligt regelverk för miljön, för skatter och för frihandel.

Och det är inte frågor för domstolsväsendet, utan för politikerna. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?