1515

Soliga utsikter för förnybart inte tillräckligt

LEDARE. Solenergi är den nya kungen på världens elmarknad. Det slår International Energy Agency (IEA) fast i sin årliga energirapport som presenterades på tisdagen. Coronaviruset har under året pressat tillbaka samtliga energislag. Förutom den förnybara.

ENERGIOMSTÄLLNING. Förnybara energikällor som sol och vind kommer att fortsätta öka. Frågan är med hur mycket.
ENERGIOMSTÄLLNING. Förnybara energikällor som sol och vind kommer att fortsätta öka. Frågan är med hur mycket.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Den globala efterfrågan på energi sjunker med 5 procent. Efterfrågan på olja pressas ned med 8 procent och nästan lika mycket för kol. Utsläpp från energi faller med 7 procent. Så ser det ut 2020. De långsiktiga effekterna är präglade av stor osäkerhet. Vad som däremot är säkert är att energisektorn befinner sig i ett formativt skede.

Förnybara energikällor som sol och vind kommer att fortsätta öka. Frågan är med hur mycket. I ett medelscenario täcker förnybart 80 procent av den ökade efterfrågan på el till 2030. Redan 2025 kommer den förnybara elproduktionen vara större än den från kol. Utvecklingen drivs till stor del av solenergi. Tekniken har mognat och kostnaderna störtdykt. I de flesta länder är solenergin numera billigare än kolkraft. Det är ett styrkebesked för solens konkurrenskraft.

Uppsvinget för förnybar energi är ett tecken i tiden. Världen är mitt i en grön omställning. Efter pandemin har fossila verksamheter framstått som än mer obsoleta än tidigare. Om man ska tro IEA har coronaviruset blivit dödsstöten för kolet. Samma nedåtgående trend är dessvärre inte säker för oljan. Snarare så avtar tillväxten i efterfrågan inom tio år. Av alla bilar som säljs runt om i världen går endast 2,5 procent på el. Hela 42 procent är SUV:ar. Det, tillsammans med bland annat efterfrågan på plast, gör att oljan dröjer sig kvar.

De minskade utsläppen 2020 är därför inte nödvändigtvis en permanent nedgång. I takt med att ekonomin återhämtat sig är exempelvis kinesiska utsläpp redan i år tillbaka på 2019 års nivå. Men som IEA poängterar är låg ekonomisk tillväxt inte en strategi för låga utsläpp.

Vad som krävs är i stället strukturella förändringar. Strama klimatmål i all ära, men det viktiga är att de uppnås. Att sätta rätt politiska ramverk och ge förutsättningar för gröna investeringar är den främsta klimatåtgärd regeringar kan göra. För investeringar behövs. I utbyggda elnät, förnybar energi och en ny generations kärnkraft. Inte bara för energisektorn, utan för att elektrifiera den övriga ekonomin.


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?