ANNONS:
Till Di.se

Snart portas Volvo från LA

  • Foto: TT

Hamnen i Los Angeles har med skarpa miljökrav återkommande revolutionerat den amerikanska lastbilsmarknaden. Eftersom alla åkare vill kunna lossa och lasta i USA:s största hamn brukar lastbilsflottan med några års fördröjning rätta sig efter utsläppsreglerna i hamnen.

Metoden är att kräva den renaste motortekniken vid ett visst årtal och därefter förbjuda alla bilar med sämre motorer att komma in. Senaste gången man angav nya mycket ambitiösa krav, 2008, tog det bara tre år innan alla lastbilar som körde på hamnen klarade kraven.

Resultatet blev att utsläpp av partiklar från dieselmotorerna har sjunkit med 87 procent, svaveloxiden med 98 procent och kväveoxiden med 57 procent. Förra året var det renaste i hamnens historia, samtidigt som man satte rekord i containerhandel med 8,8 miljoner enheter.

Trafiken till hamnen är den enskilt viktigaste faktorn för luftkvaliteten i hela Los Angeles. Och folk där är bokstavligen dödligt trötta på smog.

I somras släppte Los Angeles Port sin nya luftkvalitetsplan. Det är ett omfattande dokument och har tagit flera år att ta fram. Hamnen sonderar utvecklingen med kommunen, delstaten, åkerier, rederier men främst motortillverkare för att hitta rätt nivå.

Planen är den hårdaste någonsin. 2023 ska lastbilar avkrävas "nära-noll" och 2035 noll i utsläpp av smogbildande föroreningar. Fokus ligger på kväveoxid, vilket är en stor utmaning eftersom föroreningskällan är luft som till 80 procent består av kväve. (Resten är syre som motorn använder för förbränning.)

Det finns några få motorer som i dag klarar "nära noll", de flesta drivs på naturgas. Man tror att framtida dieselmotorer kan klara kravet, som kommer att ligga mellan 0,05 och 0,02 g/hästkrafts-timme, som amerikanarna uttrycker det. Som jämförelse ligger EU:s hårdaste krav, Euro 6, steg C, på 0,29.

Noll-utsläppsmotorer använder olika typer av batteritekniker och bränsleceller.

2035 kan tyckas avlägset, men i lastbilsvärlden är det snart. När Scania 2016 presenterade sin nya plattform var det den första på 20 år. Den kostade 20 miljarder att ta fram.

Om man ska klara noll-utsläpp gäller det alltså att börja i tid.

Förra veckans presentation av Volvos nyaste lastbilsmodell säger en del om utmaningen. Den drivs med naturgas och har därmed lägre koldioxidutsläpp än traditionella dieselmotorer, vilket gör att Volvo kallar den "miljölastbil". Lägre koldioxidutsläpp är stort, men Los Angeles vill främst bli av med kväveoxiderna och här ligger Volvo efter. Den nyaste och renaste tekniken från Sveriges största lastbilstillverkare klarar självklart EU:s hårdaste krav men släpper ut tio gånger mer än vad som snart tillåts i LA:s hamn.

Allmänheten i Los Angeles är inga miljöextremister. De är som folk är mest och vill kunna andas frisk luft. Det intresset delar de med befolkningen i andra städer i världen. Miljökraven kommer snart att bli lika stenhårda i Shanghai och Mexico City, och med någon fördröjning i Dhakar och Nairobi.

Personbilsbranschen pressas sedan något år hårt av elektrifieringsbehovet. Alla bilmärken som vill vara något har eller håller på att ta fram trovärdiga elbilsprogram. Medvetenheten är hög. Frågan är om det gäller också på lastbilssidan.

Den 26 oktober ska Tesla presentera sin lastbilsmodell, Tesla Semi. Aktieanalytiker på Morgan Stanley har kallat Semi för "den största katalysatorn för lastbilsbranschen på årtionden". Enligt spekulationerna har Semi större dragkraft än traditionella långtradare, räckvidden på en laddning är mellan 30 och 50 mil, driftkostnaderna är 70 procent lägre och priset ligger runt 800 000 kronor plus leasing av batterier. Klart konkurrenskraftigt, med andra ord.

Lanseringen planeras till 2020. Tesla-aktiens dramatiska uppgång under året förklaras till stor del av förväntningar på den eldrivna lastbilen.

Volvos och Scanias lastbilar kommer att kunna rulla länge än. Och med hybridteknik kommer de kanske att kunna rulla in de sista milen till hamnarna. Men det finns en fara i att nöja sig med de europeiska kraven och bygga in sig i naturgasstrukturen. Även gasen är övergående, av klimat- och luftkvalitetsskäl. Därtill är elmotorns egenskaper överlägsna. Över 90 procent av de rörliga delarna i förbränningsmotorn försvinner. Vridmomentet är urstarkt. Driftskostnaderna är radikalt låga.

Men den största affärsrisken är politisk. 18 miljoner människor i LA Area vill andas fritt och pressar alla inblandade parter till max. Färgtillverkare, bagerier, fordonstillverkare, energibolag, hamnen, alla måste skärpa sig till det yttersta.

Hittills har hamnen krävt det absolut bästa på marknaden, och hela åkeribranschen har följt efter. Om det bästa snart är hundraprocentig eldrift kommer inget annat att tillåtas.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies