1515

Skyll inte nedgången på Sabuni

SCB:s partisympatiundersökning visade katastrofsiffror för Liberalerna. Hela onsdagen var detta ett givet samtalsämne i den politiska rapporteringen. Logiken är enkel. Liberalernas partistyrelse fattade ett beslut om att åter verka för en borgerlig regering, något som antogs skulle locka tillbaka väljare. Men så har det inte blivit.

Nyamko Sabuni efter sitt tal på Järvaveckan på torsdagen.
Nyamko Sabuni efter sitt tal på Järvaveckan på torsdagen.

Det viktigaste skälet till att Liberalerna står i fokus är valet av regeringsbildare. Även ett litet parti har mycket att säga till om beträffande detta, det lär oss erfarenheten från den senaste regeringsbildningen. Med Liberalerna gick det att skapa en parlamentarisk trovärdighet runt S-regeringen. Liberalernas mandat gjorde att januarikonstellationen kunde framställa sig som oberoende av Vänsterpartiet. Utan Liberalerna hade Vänsterpartiet varit tvunget att officiellt inkluderas bland regeringens stödpartier, annars skulle M–SD-KD vara en större konstellation. Liberalerna räddade alltså januarisamarbetet från Vänsterpartiet. (Att V i realiteten ändå har haft stort inflytande är en annan sak.) 

Liberalernas vägval har alltså betydelse för den politiska kartan. Men det har givetvis också betydelse för Liberalernas sympatisörer. Och det är här vi får söka förklaringen till Liberalernas tillbakagång. Partisekreteraren Juno Blom förklarade det på ett rimligt sätt i sina kommentarer till SCB-mätningen: Ett stort antal L-väljare blev besvikna när partiet ”släppte fram en socialdemokratisk statsminister så aktivt som vi gjorde”. Och den som har blivit besviken återvänder inte genast.

Här kan man tillägga att det finns en rörelse inom Liberalerna som vill att frågan om vägvalet ska tas upp en gång till, på landsmötet i november. Den besvikna väljaren har därmed all anledning att avvakta.

Liberalernas pågående nedgång i opinionen började direkt efter januariavtalet. Första gången i SCB-mätningarnas historia som partiet hamnade under spärren var i maj 2019, innan Nyamko Sabuni blev vald. Den gången föll SCB-opinionen med 1,1 procentenheter på ett halvår – den största halvårsnedgången sedan haveriet med ”inloggningsskandalen” 2006. Visserligen har nedgången fortsatt, men att förklara det bristande förtroendet för Liberalerna med valet av Nyamko Sabuni och hennes vägval i regeringsfrågan är att göra det enkelt för sig.

 


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?