ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Skattebetalarna ska inte stå för nattågssemester

  • Foto: MICHAEL SOHN

LEDARE. Att semestra med tåg har verkligen fått en renässans, om inte annat så i debatten. Det är på tiden, det har länge varit ett underskattat sätt att resa.

Mycket av uppmärksamheten har handlat om svårigheten att köpa biljetter för tågsträckor utomlands. Det finns ingen som på ett tillfredställande sätt har tagit på sig uppgiften att samordna och sälja biljetter från alla olika operatörer i Europa.

En del kritik gäller bristen på tillgängliga nattågssträckor. Det är ju just genom nattåg som tåget skulle kunna konkurrera med flyget på längre sträckor.

I förra veckan fick Trafikverket ett uppdrag av regeringen att ”utreda förutsättningarna för att upphandla nattågstrafik med dagliga avgångar till flera europeiska städer”.

Uppdraget handlar inte om att utreda bristerna i tågsystemet och alltså ta reda på varför det går så få nattåg. Nej, det handlar om att Trafikverket ska upphandla nattågssträckor.

Trafikverket upphandlar en del trafik på sträckor som är samhällsviktiga. Det är flyg till några glesbygdsorter och det är tåg på vissa sträckor. Sträckan Linköping-Kalmar betalar staten 21 Mkr för årligen. Nattåget till Narvik kostar 116 Mkr per år.

Frågan är varför skattebetalarna ska betala för nattåg till kontinenten. Vissa sträckor finns redan, som till Berlin (operatör Snälltåget), andra finns inte för att tågoperatörer hittills inte har bedömt att det finns tillräcklig efterfrågan.

Det är troligt att tåg till kontinenten är intressant huvudsakligen för privatresenärer. Med andra ord är det semesterfirare. När resetrender förändras – och det är väl det vi ser nu – anpassar sig marknaden. Säkerligen kommer operatörer att köra mer nattåg inom några år.

Regeringen vill alltså att staten ska betala tågbolag för att köra nattåg. Trafikverket ska dessutom utreda möjligheten att staten ska äga sovvagnar som sedan ska kunna hyras ut till operatörer. 

Var det rätt att subventionera elcyklar med skattemedel när cykeltrenden redan hade brutit ut? Nej. Vem gynnades? De konsumenter som till att börja med hade råd att köpa dyra elcyklar.

Är det rätt att subventionera semesterresor med nattåg? Nej. Vem skulle det gynna? Familjer som ändå är beredda att avsätta pengar för ett relativt dyrt sätt att semestra – med tåg.

Klimatnytta? Tveksamt. Fördelningsprofil? Uselt.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies