Annons

Skandal att politiker kallar Volvo girigt

LEDARE. En stor del av Ekots lördagsintervju ägnades åt AB Volvos aktieutdelning. 

TVÄRSTOPP. Per Bolund är tveksam till om Volvo visar ansvar. Andra partier verkar hålla med.
TVÄRSTOPP. Per Bolund är tveksam till om Volvo visar ansvar. Andra partier verkar hålla med.Foto:Amanda Lindgren

Per Bolund tillfrågades om det var rimligt att Volvo ger aktieutdelning till ägarna samtidigt som bolaget får pengar av staten. Han valde att tala om att företag ”inte tar sitt ansvar”:

”Jag hoppas fortfarande att våra företag inser vilken situation världen och Sverige har hamnat i.”

Som om inte Volvo skulle inse det. Det bolag han talar om är Sveriges viktigaste industriföretag, vars verksamhet har avstannat på grund av att de internationella varuförsörjningskedjorna har brutits, för att andra europeiska länder har stängt sina gränser även för varor.

Han talar om ett företag som genom åren har stått för en betydande del av svenskt välstånd, inte bara manifesterat i enorma skattebelopp. Utan framför allt för Volvos roll genom decennier som en av de främsta motorerna i ekonomin. Tusentals underleverantörer har i sin tur kunnat växa tack vare Volvo och de andra industrijättarna. Svenska städer, inte bara Göteborg, har blomstrat tack vare Volvo. Volvo har gjort Sverige rikt.

Detta ska man ha klart för sig när partiledaren för riksdagens absolut minsta parti tar sig för att tillrättavisa Volvo. Hans miljöparti har skepsis mot tillväxt inskrivet i sitt program. Hans ideologi är att hjulen ska rulla allt långsammare. Han ser ut att ha vunnit en etappseger i och med krisen.

Genom sällsamma politiska förvecklingar har detta språkrör blivit biträdande finansminister, och nu är det han, av alla, som berättar för Volvo vad ansvarstagande innebär.

Han är tyvärr inte ensam. Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Annelie Karlsson säger att hon ”betackar” sig för ”den girighet och egoism” som Volvo visar. Vänsterpartiets Ulla Andersson säger att stödpengar ”ska gå till att rädda jobb och inte till fest för aktie­ägarna”. Moderaternas Elisabeth Svantesson instämmer.

Inget av det som storföretagen nu upplever beror på att de har misskött sig. Inget beror på vidlyftig belåning eller uppblåsta balansräkningar. Allt beror på externa faktorer. Utplånad efterfrågan i många branscher. Brist på komponenter i andra.

Men politikerna utkämpar just nu det förra kriget och använder ungefär samma formuleringar som när de skällde på bankerna i samband med finanskrisen.

Det höga tonläget gäller det nya systemet med korttidsarbete. Rent tekniskt betalas stödet ut till företagen, men i realiteten är det ett stöd till anställda som annars skulle bli av med jobbet. Det är ett slags a-kassa, ett alternativ till uppsägning, då staten ändå får betala hela rasket.

På måndagen kom ny statistik om varsel. 36.800 gör mars till den värsta månaden hittills, mer än under 1990-talskrisen och finanskrisen. Det är detta det gäller, välmående företag som plötsligt måste stänga. Politikerna bör, i retorik och i åtgärder, behandla det som samhällskris, inte att företag ska känna tacksamhet mot makthavarna.

Volvos styrelse har dragit tillbaka förslaget om extrautdelning men har kvar den ordinarie utdelningen. Fest för aktieägare alltså?

I själva verket är det AP-fonder och pensionsbolag som är Volvos aktieägare. Och det är den femte största folkaktien. De privata investerare som förväntar sig avkastning på insatt kapital kommer att använda utdelningen till nya investeringar, exakt vad Sverige behöver just nu. Det som Sverige minst av allt behöver är ett statligt påbud om att strypa ekonomin, vilket ett lagstiftat utdelningsstopp skulle innebära.

Ekonomin har redan stannat, den behöver inte stanna en gång till.

Politikerna hade chansen att förklara för allmänheten hur ekonomin fungerar. I stället målar de nidbilder av företagen, och göder föraktet mot marknadsekonomin.

Sverige har ett livskraftigt privat näringsliv, vars ägarformer ytterst få politiker har försvarat. Företagen har i decennier bibringats känslan att den fria företagsamheten är på nåder. Hårda skatteregler och retorikglada politiker har sänt tydliga signaler.

För finansminister Magdalena Andersson ligger det nära till hands att nu säga att staten kan ta över delar av vissa större företag, vilket hon gjorde i en DN-intervju på måndagen. Det är förödande för investeringsklimatet i Sverige och för entreprenörsviljan.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?