Skandal att förtiga att värnskatt är en luftaffär

Värnskatten ska avskaffas. Det står i januariöverenskommelsen och det var C och L som lyckades få in denna förändring där.

Finansminister Magdalena Andersson (S)
Finansminister Magdalena Andersson (S)Foto:Henrik Montgomery/TT

Finansminister Magdalena Andersson missar knappt ett tillfälle att säga att ett slopande av värnskatten inte är hennes prioritering, med andra ord att hon är emot den: ”Det kommer inte att vara min roligaste dag på jobbet när jag går med det förslaget till riksdagen”, som hon sa i en Aftonbladet-intervju. Anledningen, enligt henne, är att ett avskaffande inte har någon bra fördelningspolitisk profil.

Samhällskontraktet bygger på att alla bidrar efter förmåga, sa finansministern när hon kom in på skattefrågan i sitt tal i Almedalen. Samtidigt vet hon att värnskatten inte innebär något bidrag till samhället.

Några veckor före Almedalen sände nämligen hennes departement ut en promemoria om värnskatten. Där finns en mening som handlar om vad det ”kostar” att avskaffa värnskatten: ”En samlad bedömning är att den långsiktiga självfinansieringsgraden mest sannolikt är i närheten av 100 procent.”

Med andra ord: Bortfallet av skatteintäkter kompenseras framöver helt och hållet av att fler arbetade timmar uppstår som ett resultat av denna marginalskattesänkning. Detta är inte ett dugg förvånande för den som har följt skattedebatten. Flera forskare har pekat på att den dynamiska effekten av den här typen av marginalskattesänkning är stark. Men nu är det även finansdepartementets ståndpunkt.

I två och ett halvt decennium har Sverige alltså haft en skatt som inte ger några nettopengar till statskassan. Och tre ledande politiker har ansvar för att ha upprätthållit denna myt om att värnskatten innebär ett bidrag till samhället. Det gäller Magdalena Andersson i fem år, Anders Borg i åtta, och dessförinnan värnskattens upphovsman Göran Persson.

Har då värnskatten varit så skadlig? Visst var det mycket allvarligare med förmögenhetsskatten och arvsskatten – när dessa bägge skatter slopades förbättrades både entreprenörsklimatet och rättssäkerheten.

Men värnskatten är en 5-procentig extraskatt, som gör att Sverige fick världens högsta marginalskatt. Ingen annanstans lönade det sig sämre för en högavlönad att arbeta en timme mer. Att marginalskatten på lägre lönenivåer sänktes bland annat genom jobbskatteavdraget var bra, men just den högsta marginalskatten spelar in i viktiga sektorer, som just företagande. Det är den högsta marginalskatten som ställer till det när det gäller företagande och 3:12-reglerna (som ska reglera att företagare helst inte ska betala mindre skatt än löntagare). Och det är marginalskatten som ger dåliga förutsättningar i Sverige att dela risken med sina medarbetare genom personaloptioner.

Nu har vi alltså finansministerns ord på att värnskatten inte ger några pengar till vård, skola, omsorg. Hur är det då med det avtrappade jobbskatteavdraget, som ytterligare höjde den högsta marginalskatten – kanske är denna regel också gratis att avskaffa?

Och en större, men angelägen fråga: Den statliga skatten, alltså de 20 procentenheter extra som debiteras på alla inkomster över 42 000 kronor i månaden. Vad ger den? Vad kostar den att avskaffa, och vilka är de dynamiska effekterna? Till att börja med: Låt oss inte luras av benämningen ”statlig skatt”. Staten har många andra inkomster, som moms och arbetsgivaravgifter, och den totala skattebördan är i praktiken en politiskt beslutad uppdelning mellan kommunsektorn och staten. Skattepengarna går fram och tillbaka – det går alltid att ändra den fördelningen.

Den statliga skatten står för endast 2,6 procent av de totala skatteintäkterna, inklusive värnskatten som ju ska bort. Det är alltså en mycket liten del av finanspolitiken som tillåts ställa till så mycket skada. Uppfattningen att hälften av en övertidstimme går bort i skatt är mycket spridd, och även löntagare som inte är i närheten av brytpunkten för statlig skatt tror att det förhåller sig på det viset. Vad gör det för arbetsviljan?

Sverige är än så länge värst på marginalskatt, men inte sämst på allt i skattepolitiken. Om den återstående 20-procentiga statliga skatten slopades eller halverades skulle Sverige få en mycket attraktiv skattepolitik. Det skulle ge näring åt det Sverige traditionellt är bra på: innovationskraft, entreprenörskap och flit.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?