Annons

SD-budgeten en del av den breda mitten

Både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna presenterade sina budgetmotioner under måndagen. Vänsterpartiet avviker med 72 miljarder från regeringens budget på utgiftssidan. Uppåt, ska tilläggas. Sverigedemokraterna avviker nedåt med 18 miljarder.

Foto:Henrik Montgomery

V och SD, som utnämnts till ytterlighetspartier, har därmed presenterat sin ekonomiska politik. Men för åtminstone Sverigedemokraterna är skillnaden mot övriga partier så pass begränsad att SD gott kan inkluderas i ”den breda mitten”, åtminstone när det gäller ekonomi. 

Sverigedemokraterna lägger sitt fokus på förbättrad brottsbekämpning, minskat bistånd, minskade pengar till migrationsrelaterade utgifter och nej till klimatsatsningar. Men på de flesta utgiftsområden är förändringen mot regeringens budget mindre än 10 procent.

Vänsterpartiet lägger 5,7 nya miljarder på extra garantipension och 13,5 nya miljarder på infrastruktur samt mer pengar till a-kassa och förtidspension. Alla belopp är utöver regeringens budgetförslag.

Sverigedemokraternas Oscar Sjöstedt tycktes på måndagens presskonferens hålla alla dörrar öppna för den fortsatta budgetprocessen. Å ena sidan sa han att det inte finns något syfte med att man ”måste vara överens om allt” med Moderaterna. Å andra sidan skulle man kunna bli överens om enskilda delar av budgeten.

Valet står, tillspetsat, mellan två alternativ för partierna i ”högeroppositionen”: Att inte ens försöka enas för att utmana regeringens budget. Eller att skriva ihop sig om ett alternativ som kan ställas mot regeringens budget. 

Det första alternativet är bra för partiernas profilering. Och det andra alternativet är bra eftersom det kan stressa Centerpartiet att rösta aktivt på regeringens budget (annars faller den). 

Annorlunda uttryckt: Om partierna till höger inte enas behöver Centerpartiet inte bekänna färg.

Man kan tycka att Sverigedemokraternas pensionsförslag som presenterades förra veckan är radikalt. Men det är en idé för framtiden och finns inte med i budgeten för nästa år. Att döma av måndagens budgetsiffror är det hur som helst uppenbart att Sverigedemokraterna ligger mer i linje med Moderaterna än vad Vänsterpartiet gör med regeringen.

Och med tanke på Oscar Sjöstedts ordval när han utvecklade att det ska löna sig att arbeta och att arbetslinjen måste förstärkas, låter det inte som om avståndet till M är särskilt stort.

 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera