ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Pilotstrejk

Ni har hög lön och bra villkor – sluta strejka

  • Foto: Jens Dresling

LEDARE. När SAS-piloterna varslade om strejk 2 april var det tredje gången inom loppet av knappt fem år. Det är andra gången på tre år som strejken brutit ut. 

De skandinaviska piloterna vill ha en löneökning på 13 procent och ”bättre” arbetstider och villkor. De lever i en egen värld. 

Piloterna jämför sina löner med dem i utländska bolag, men ogillar att SAS öppnat kontor på Irland som bas för utlandsanställningar eftersom de inte vill ha konkurrens från utländsk personal. Här krävs lite konsekvens, man får bestämma sig för om utländska villkor ska vara en måttstock eller ej.

Dessutom måste kostnader som löner ha någon relation till bolagens ekonomiska styrka. Lufthansas piloter tjänar förvisso mer än de svenska. Men SAS har netto förlorat runt 3 miljarder kronor de senaste elva åren. Samtidigt har jätten Lufthansa haft nettovinster på motsvarande 111 miljarder kronor före skatt. De har gått med förlust två år, med sammanlagt 470 miljoner kronor. Förutsättningarna går inte att jämföra.

Den genomsnittliga grundlönen för SAS-piloterna är 85.000 kronor före tillägg. Det kan jämföras med snittet för överläkare på 74.300 kronor. Snittet är förstås beroende av hur gruppen är komponerad, hur stor andel är äldre och mer välbetald. Spridningen är stor, ingångslönen är drygt 35.000 kronor och slutlönen drygt 100.000 kronor, allt exklusive tillägg. 

Vad gäller arbetstiderna är de bättre än för de flesta grupper i den inkomstklassen, övertidsersättning är det få som har även om de jobbar 60-timmarsveckor. Maxarbetstiden per vecka för en pilot är 47,5 timmar, men den verkliga snittiden är 32 timmar. I Sverige kan piloterna påverka förläggningen av 50–69 procent av arbetstiden beroende på om det är korta eller långa flygningar. 

Piloterna talar i medier om att de ibland arbetar sju helger i rad. Det låter ju förfärligt. Men en pilothelg börjar klockan fyra på fredag eftermiddag och slutar klockan sju måndag morgon. Arbetar man någon gång mellan dessa tider har man jobbat helg, oavsett om det är en timme eller 16. På Handelsanställdas förbund skulle ögonen tåras som av en vacker dröm om de läste de avtal piloterna klagar över som om de vore livegna.

Piloterna flaggar ofta för risk för pilotbrist i samband med pensionsavgångar framöver. Den dag det blir ett utbrett problem kommer piloterna ha ett bättre case. Tills vidare bör de avblåsa strejken.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies