1515
Annons

Sanningen är inget relativt begrepp

LEDARE. Naturvetenskaperna är faktabaserade och forskningen kvantitativ. Det är inte så konstigt att redaktörerna för världens tyngsta vetenskapliga tidningar hamnar på kollisionskurs med en president som förkroppsligat begreppet faktaresistens. Men det är bra att de tar strid.

Foto:Alex Brandon

En handfull av västvärldens mest prestigefyllda naturvetenskapliga tidningar har de senaste veckorna väckt uppmärksamhet genom att antingen direkt ställa sig bakom Joe Bidens kandidatur, eller bara slå fast att Trump utgör ett hot mot det amerikanska folkets hälsa. Sådana ställningstaganden i val har inte skett tidigare, åtminstone inte i samtiden. 

Exempelvis skriver redaktörerna för Nature under rubriken ”Så förstörde Trump vetenskapen”. New England Journal of Medicine skriver om covid19 ”Att dö i ett ledarskapsvakum” och Lancets redaktörsgrupp skrev redan i maj att ”USA borde välja en president som förstår att allmänhetens hälsa inte får styras av partipolitik”.

Trump har offentligt utmanat sin egen covid-expert Anthony Fauci, han har rekommenderat malarialäkemedel mot covid19, trots att det inte har någon verkan. Han bryter med stora kampanjmöten mot vissa staters hälsoregler om att samla max 50 personer. Vita huset har försökt påverka hur FDA (amerikanska läkemedelsverket) utformar sina krav för att godkänna ett vaccin. Et cetera.

Naturvetenskaperna är faktabaserade och forskningen kvantitativ. Det är inte så konstigt att de hamnar på kollisionskurs med en president som förkroppsligat begreppet faktaresistens. Saken har förvärrats av pandemin, eftersom Trump inte har någon strategi mot den.

Många har kritiserat Sveriges smittskydd, vi är ett exempel på att experter kan ha olika åsikter om hur man bäst bekämpar en pandemi. Men det är något annat att som Trump aktivt underminera vetenskapen, och det är det som gjort redaktörerna till aktivister. Den mest akuta effekten av att vetenskapen undermineras kan bli att människor inte vill vaccinera sig. Varför skulle de göra det om vetenskapen inte går att lita på? 

Olof Ehrenkrona skriver på Svenska Dagbladets ledarsida (27/10) att det är ett ”problematiskt vetenskapsuppror” bland annat därför att det finns olika åsikter om pandemistrategier. Men det har ingen betydelse, man kan ha olika åsikter i en fråga där svaret ännu saknas. Det är det vetenskapliga förhållningssättet som är det viktiga. Förvisso har flera av redaktörerna breddat angreppen till att omfatta andra hälsofrågor, som miljö och vård, där många av dem alltid tyckt att demokraterna haft bättre svar än republikanerna. 

Men de offrar inte på något sätt sin integritet, som Ehrenkrona skriver. Den ligger i vetenskapen, inte i politiken. Redaktörerna tar ställning mot Trump därför att de anser att vetenskapen hotas av en politik som river ned fundamentet som de mänskliga landvinningarna, dagens och morgondagens, bygger på. Det vetenskapliga förhållningssättet.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?