1515

Säg nej till en EU-armé och ja till Nato

USA:s kaotiska utmarsch från Afghanistan har blåst liv i den försvarspolitiska debatten inom EU. 

Ett flertal huvudstäder ifrågasätter nu Europas militära beroende av USA och om Vita huset verkligen går att lita på framöver.

USA-VÄN. Försvarsminister Peter Hultqvist (S) tycker inte att EU bör ha en ny insatsstyrka, vilket diskuterades på ett informellt försvarsministermöte på torsdagen, utan anser att samarbetet med USA och den transatlantiska länken fortsatt är avgörande för Europas försvar. Utan ett svenskt Nato-medlemskap väger det argumentet lätt.
USA-VÄN. Försvarsminister Peter Hultqvist (S) tycker inte att EU bör ha en ny insatsstyrka, vilket diskuterades på ett informellt försvarsministermöte på torsdagen, utan anser att samarbetet med USA och den transatlantiska länken fortsatt är avgörande för Europas försvar. Utan ett svenskt Nato-medlemskap väger det argumentet lätt.Foto:Stefan Jerrevång/TT

Det är en välkommen diskussion. Europa måste ta ett större ansvar för sitt försvar. 

För trots retoriken om att ”USA är tillbaka” har Joe Biden visat att han tänker fortsätta på Trumps inslagna ”America First”-väg. Att hans utrikespolitiska fokus är och förblir Kina.

Även om sanningen svider är det positivt att de europeiska ledarna tycks ha insett detta, och i tid. 

Insikten ökar möjligheterna att agera därefter.

Ett av förslagen som lagts fram kommer från EU:s utrikeschef Josep Borrell. Det går ut på att skapa en ny insatsstyrka, vilket fransmännen jublar över.

Diskussionen är bekant, på flera sätt. 

Dels liknar tongångarna EU-kommissionens strävan efter ekonomisk strategisk autonomi – att med hjälp av industristrategin minska beroendet av Kina. 

En protektionistisk och dålig idé.

Dels har EU försökt att skapa insatsstyrkor tidigare. När grunderna för EU:s militära krishanteringsförmåga antogs 1999 låg fokus på att utveckla en militär styrka på 60.000 personer. 

Man ville också ha mindre snabbinsatsstyrkor, ”EU Battlegroups” à 1500 personer, som blev operationella 2007 men har aldrig använts.

Till det finns flera förklaringar som fortfarande är giltiga. Kravet på enhällighet inom utrikes- och säkerhetspolitiken är en. 

Ekonomi, en annan. Alla vill ha ett starkare europeiskt försvar, men få länder lever upp till Natos 2-procentsmål.

En tredje handlar just om Nato – ett befintligt försvarssamarbete som involverar 21 EU-länder

Risken att duplicera Nato och därmed reta upp USA var Storbritanniens ständiga argument mot ett starkare EU-försvar. 

Och där hade britterna en poäng. Det handlar ju i allt väsentligt om samma soldater och sjömän.

Därför är det bättre att EU fortsätter att utveckla funktioner för att poola nationella resurser inom civil och militär krishantering, att länderna ökar sina försvarsanslag och i övrigt fokuserar på det som EU gör bäst: handel. 

Nato, eller koalitioner av europeiska Nato-länder, är tveklöst bättre lämpade att organisera potentiella insatser.

Peter Hultqvist (S) tycker inte heller att EU bör ha en stor insatsstyrka. I en intervju med SR säger försvarsministern att samarbetet med USA och den transatlantiska länken fortsatt är avgörande för Europas försvar.

Men utan ett svenskt Nato-medlemskap väger det argumentet lätt.


Innehåll från FluidoAnnons

Fluido: Nyttjande av kunddata fullt ut ökar vinster och effektivitet

En ökad digitaliseringsmognad i samhället gör att företag och organisationer behöver smarta digitala lösningar för att kunna interagera bättre med sina kunder. Där datadrivna beslut, som baseras på kunddata, leder till bättre affärsbeslut och ökad kundnytta. 

– Vi hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att omvandla deras digitala medarbetarupplevelse och ge unik kundupplevelse med Salesforce plattform. Lösningar som gör data tillgänglig på rätt plats vid rätt tid, ger en 360-graders vy över kundens data och möjliggör bättre affärsbeslut och ökad kundnöjdhet. Vi har sett bland våra kunder att kundlojaliteten har ökat med 27 procent och kundnöjdheten med 30 procent när man använder sig av Salesforce, berättar Pia Ferm, Service Lead på Fluido.

Fokus på Salesforce plattform

Många företag kommer framöver att behöva ändra sina affärsmodeller för att möta kundernas nya behov. Därför är det viktigt att få ett helhetsperspektiv när man bestämmer sig för att investera i en ny CRM-plattform. Det krävs också en partner som kan ta ett långsiktigt åtagande och utvecklas ihop med kunden. Fluido, som ägs av Infosys, har valt att fokusera på teknikplattformen Salesforce. Det har bland annat lett till att Fluido sitter med som rådgivare i Salesforce egen produktutveckling och att Fluidos kunder snabbt får tillgång till nya tjänster. 

– Vår expertis är en djup förståelse för Salesforce. Med best practise kan vi kombinera företagets data, från försäljning, marknadsföring eller kundlojalitet, affärsprocesser och teknik för att skapa meningsfulla lösningar och skapa framgång för våra kunder. Våra certifierade konsulter täcker allt från rådgivning, verksamhetscoaching, teknisk implementation samt support och förvaltning, säger Glenn Alexandersson, Sales Lead på Fluido. 

Fludio samarbetar idag med kunder inom vitt skilda branscher, såsom tillverkning, finans, försäkring, telekom, utbildning, energi, healthcare, logistik och transport. 

– Finnair och Fluidos experter har arbetat tillsammans som ett mycket bra team, och förändrat hur vi samarbetar med våra kunder och stöder våra agenter. Våra agenter kan nu utmärka sig i sitt arbete med hjälp av Salesforce-plattformen och AppExchange-partner utan att glömma den intelligenta användningen av data, berättar Tuija Makkonen, Head of Customer and People Applications at Finnair.

Expansion i Europa genom lokal närvaro

Med Norden som bas håller Fluido just nu på att expandera i Europa och styrkan, menar Pia Ferm, är bland annat teamets mångfald och att de lokala kontoren är så pass små att de blir agila och lyhörda för kundens önskemål samtidigt som kunden kan dra nytta av den uppbyggda globala kompetens som finns på övriga Fluidokontor och hos Infosys.

Om Fluido

Vi är den ledande partnern för Salesforce-kompetens i norra Europa. Bolaget grundades 2009 och har ca 400 medarbetare i nio länder. Vi ingår sedan 2018 i Infosys-koncernen som bidrar med ytterligare 4400 Salesforce-konsulter, samt 1000 konsulter inom MuleSoft och Tableau. Fluido är experter på kundcentrerade systemstöd för marknadsföring, försäljning, analyser, portaler & kundtjänst. Läs våra kundreferenser eller läs mer om oss på www.fluidogroup.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fluido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?