1515
Annons

S skrämsel-kampanj följer i Trumps spår

LEDARE. S bör upphöra med sin negativa skrämselkampanj mot de borgerliga partierna. De riskerar annars att bidra till en polarisering i Sverige lik den Trump skapade i USA.

Foto:Jim Mone

”Vi har inte valt det här, men våra motståndare har på riktigt tvingat in oss i en existentiell kamp om vår kulturs och vår nations överlevnad. Det finns bara två val, seger eller död.” Så skrev SD-toppen Mattias Karlsson i ett Facebookinlägg efter valet 2018. Hans ord har citerats många gånger som ett hot mot demokratin, inte minst av S, senast av försvarsminister Peter Hultqvist. Kritikerna har helt rätt i att ordvalet är radikalt och inte hör hemma i ett sansat samtal.

Samtidigt sjunger regeringspartiet S varje vår kampsången Internationalen som manar till våldsam strid. ”Det dånar uti rättens krater, snart skall uppbrottets timma slå. Störtas skall det gamla snart i gruset//...// Om de oss driver, dessa kannibaler, mot våra grannar än en gång, vi skjuter våra generaler och sjunger broderskapets sång.” Förvisso är målet fred, men den ska uppnås genom att man skjuter generaler. S bör städa framför sin egen dörr.

Men S har sina egna spelregler. De senaste åren driver de en kampanj för att svartmåla borgerliga partier och deras potentiella väljare om de förhandlar med Sveriges tredje största parti. Budskapet är att samröre med SD hotar demokratin. Det är en existentiell kamp för S att splittra borgerligheten eftersom de annars inte kan nå regeringsmakten.

På senare tid har kampanjen eskalerat. Nyckelordet har blivit 6/1, med referens till stormningen av Kapitolium. Associationen ska gå från Trumps hetsande av våldsverkarna till svensk höger. Det spelar ingen roll att en koppling saknas, målet är att misstänkliggöra sina politiska motståndare. Strategin med negativa kampanjer är dock riskabel. Om det skriver Torbjörn Nilsson i SvD (19/2). Han exemplifierar med Lee Atwater som arbetade för George Bush den äldre 1988. Atwater svartmålade Demokraternas Michael Dukakis politik genom att påstå att han skulle låta svarta brottslingar gå fria. Atwater ångrade sig djupt efteråt.

Negativa kampanjer förstör det politiska samtalet och förgiftar alla inblandade. Man urholkar den egna partikulturen och riskerar att locka fel typ av medarbetare. Framför allt talar man inte om sin egen politik. Vilket parti vill S vara? Vilka väljare vill de locka? Negativt kampanjarbete är heller ingen långsiktig strategi. S bör avstå från att importera den polarisering som skadat USA så svårt.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från Folk och FörsvarAnnons

Kunskap om säkerhet är lika viktigt oavsett vem som styr Sverige

Det blir allt viktigare att vi förstår vad det är som påverkar fred, frihet och demokrati i den komplexa värld vi lever i idag. Genom att vara en oberoende aktör och sprida kunskap om vår försvars- och säkerhetspolitik samt lyfta dessa frågeställningar i ett bredare perspektiv är föreningen Folk och Försvar en viktig del i vår demokratiska process. 

– Vi är en fristående och oberoende aktör som inte tar ställning utan försöker tillhandahålla fakta och kunskap kring vår försvars- och säkerhetspolitik. Att påverka börjar med kunskap och vi tycker att det är viktigt att alla i samhället får möjlighet att engagera sig i de här frågorna, säger Maud Holma von Heijne, generalsekreterare Folk och Försvar. 

Folk och Försvar grundades 1940 med målet att bygga en bro mellan samhälle och försvar och skapa en ökad förståelse för Sveriges försvarspolitik. Idag har Folk och Försvar drygt 100 medlemsorganisationer, allt ifrån frivilliga försvarsorganisationer, arbetsmarknadens parter och politiska ungdomsförbund till Rädda barnen, Scouterna och Svenska kyrkan.

– Det som gör oss unika är att vi som oberoende förening har en sådan bredd och förankring i samhället. För vill vi värna om fred, frihet och demokrati så behövs det en försvarsvilja och en folkförankring, förklarar Maud Holma von Heijne. 

Samhällssäkerhet berör idag flera

Den globala värld vi lever i gör att fler aktörer behöver vara involverade i det som rör vår samhällssäkerhet, menar Maud Holma von Heijne, och det är också något som Folk och Försvar verkar för.

– Det här gäller inte minst näringslivet som idag har en nyckelroll inom viktiga samhällsfunktioner. 

Att sprida kunskap och göra den tillgänglig brett är Folk och Försvars grundbult. Det görs dels genom seminarier, podcasts och artiklar som är gratis och tillgängliga för allmänheten, dels genom Rikskonferensen i Sälen. 

– Vi satsar också mycket på utbildning i gymnasieskolorna där ungdomarna får öva på säkerhetspolitik samt närvaro på journalist- och kommunikationsutbildningar. Det gör oss unika som organisation att vi når ut till så många idag och kan skapa ökad kunskap och förståelse, utan att tala om för folk vad de ska tycka, avslutar Maud Holma von Heijne.

Om Folk och Försvar

Vi bedriver utbildningar och utgör en plattform för offentlig debatt om försvars- och säkerhetspolitik samt krisberedskap. Över 100 medlemsorganisationer garanterar vårt oberoende. Vi genomför kostnadsfria utbildningar i gymnasiet, på högskola och universitet samt seminarier, podcasts och artiklar. Det vi gör är tillgängligt för alla och gratis. 

Läs mer om Folk och Fösvar här. 

Kontakta Folk och Försvar här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folk och Försvar och ej en artikel av Dagens industri

Viktigt att ha järnkoll på blankarna

Blankning är ett av placerarnas redskap för att skapa avkastning. Det sker genom att man lånar aktier mot en avgift, säljer dem för att senare köpa tillbaka dem till ett lägre pris. Om allt går blankarens väg, vill säga.

OVÄLKOMMET INTRESSE. Telefonappen Truecaller är det senaste bolaget som har blivit föremål för en blankarattack.
OVÄLKOMMET INTRESSE. Telefonappen Truecaller är det senaste bolaget som har blivit föremål för en blankarattack.

Blankning är en självklar del av en väl fungerande marknad. Nästan all blankning sker i det tysta och syns bara i Finansinspektionens blankningsregister. Men vissa aktörer motiverar sin bristande tilltro till ett bolag offentligt. 

 För bolagen som drabbas kan den negativa uppmärksamheten bli ödesdiger. På onsdagen blev kommunikationsappen Truecaller föremål för en publik blankarattack. Precis som i fallet med fastighetsbolaget SBB är det investeraren Viceroy som ligger bakom. Viceroy hävdar bland annat att Truecaller bryter mot dataskyddsförordningar och undviker skatt.

Påståendena är allmänt hållna, vilket gör dem svåra för andra investerare att verifiera och för Truecaller att avfärda. Själva idén med Viceroys agerande verkar vara att skapa osäkerhet och få ägare att sälja aktien så att kursen sjunker (och blankningen blir lönsam). Det blir ett slags självuppfyllande profetia.

SBB:s vd och huvudägare Ilija Batljan hävdar att Viceroys handlande är kriminellt. Att det är en fråga om marknadsmanipulation. Han har försökt att få Finansinspektionen att granska agerandet men myndigheten har inte sett sig föranledd att gå vidare med SBB:s anmälan.

Men när är agerandet att betrakta som kursmanipulation? 

”Gör man en blankarrapport i syfte att påverka handeln är det brottsligt. Håller man sig analytisk och saklig, utan överdrifter och värdeord och har underlag för sina påståenden, kan det återspegla en genuin uppfattning hos den som skriver rapporten”, sa Jan Leopoldson, kammaråklagare på Ekobrottsmyndigheten, till Di i somras.

Blankningen kan alltså fylla en viktig upplysande funktion – förutsatt att det finns underlag för vad som påstås. Den som frågar Truecaller och SBB skulle få höra att påståendena är grundlösa och att syftet bara är ett: att pressa ned aktiekursen.

Tillsynsmyndigheterna har här ett stort ansvar. Den tilltagande blankaraktivismen måste granskas noga. Vad som är okej och inte bör inte vara en tolkningsfråga. Tveksamma fall måste alltid granskas. Ytterst handlar det om förtroendet för marknaden.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera