Annons

Riskkapitalet bubblar inte mer än börsen

Det talas allt mer om risken inom riskkapital (utköp) på marknaderna och i affärspress. Men är det en bubbla? Bakom oron ligger ett antal faktorer: Konkurrensen har ökat, firmorna är fler, vilket driver upp priserna på potentiella förvärv. 

Multiplarna på onoterade bolag ligger också i snitt högre än på noterade, enligt konsultfirman Baines. Det har bara inträffat två gånger tidigare under de senaste 30 åren: I mitten av 1980-talet då amerikanska KKR köpte Nabisco, och precis före finanskrisen 2009. 

Mot det kan man ställa att avkastningen i riskkapitalfonderna visserligen har fallit, men räknat som IRR (internräntan) ligger den fortfarande en bra bit över stora börsindex som S&P 500. Riskkapitalet kan alltså motivera högre priser.

Det faktum att en investering i en riskkapitalfond är låst en längre tid utgör en risk, och höjer avkastningskravet. Men det gör också att det uppfattas som en säker hamn när börsen är skakig som nu. 

Den ofta höga skuldsättningen är den viktigaste riskfaktorn. Enligt Bain/Loan Pricing Corp har 40 procent av förvärven nu en skuldsättning på mer än sju gånger EBITDA. Det är i nivå som vid finanskrisen. Men det faktum att centralbankerna tydligt signalerar att räntorna kommer att förbli låga under de närmaste åren ligger i andra vågskålen.

Rusningen till riskkapitalfonderna är en naturlig del av utvecklingen på finansmarknaderna. De senaste 30 åren har kapital forsat in från nya globala investerare i en allt rikare värld. Någonstans måste det placeras, och det behövs olika alternativ. Riskkapitalfonderna är en typ av professionella ägare som efterfrågas. Svenska pensionsbolag kan i dag ha 10 procent av sina tillgångar i dem. Amerikanska universitetsfonder kan ligga på 15-16 procent (Di 16/8).

Nyligen startade världens största kapitalförvaltare Black Rock en riskkapitalfond på motsvarande 30 miljarder kronor. Olika världar smälter samman när ett noterat fondbolag går in i onoterade tillgångar, samtidigt som riskkapitalbolag som Blackstone och KKR sedan länge finns på börsen. EQT är på väg dit. 

Det finns få skäl till att anta att riskkapitalfonderna i dag skulle utgöra en större bubbelrisk än börserna. Däremot sållas alltid aktörer bort i nedgångar, så kommer även ske nu.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera