Hoppa till innehållet

Annons

Rikspolischefens unika vädjan är ett rikslarm

Efter en ovanligt våldsam vecka gjorde Rikspolischefen Anders Thornberg i lördags eftermiddag en ovanlig publicering på Polisens hemsida. Under rubriken ”Våldsutvecklingen är synnerligen allvarlig” begick han något som liknar ett nödrop på hjälp.

ORDNINGSMAKT. Rikspolischefen Anders Thornberg vill ha hela samhällets uppbackning i kampen mot gängen. Det blir svårt när han knappt har regeringen bakom sig.
ORDNINGSMAKT. Rikspolischefen Anders Thornberg vill ha hela samhällets uppbackning i kampen mot gängen. Det blir svårt när han knappt har regeringen bakom sig.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Han pekade på sensommarens nya mord i Stockholmsområdet, på de kriminella gängens maktdemonstrationer i Göteborg och upploppen i Malmö där flera poliser blev skadade och han vädjade om att samhället nu sluter upp bakom polisen. Han skrev att ”allt från kommuntjänstemän och civilsamhälle till rättsvårdande myndigheter och inte minst allmänheten behöver fokusera för att möta nuläget” och att ”de kriminella behöver försvinna från våra gator” samt att ”samhället kraftsamlar för att det inte fylls på och att fler unga män rekryteras in i kriminalitet”.

Thornberg är en ovanligt öppen polischef och han har gjort liknande uppmaningar förr. I intervjuer och i brev till ansvariga politiker har han betonat att läget är akut och att polisen förlorar mark. I ett brev till Justitiedepartementet för två år sedan beskrev han en situation som liknar ett narkotikakrig och att för varje person som grips eller dödas finns 10 till 15 andra som vill ta hans plats. Även då uppmanade han till samling.

Men utvecklingen går fortfarande åt fel håll och den samling han vill ha finns inte. Läget är på många sätt värre och de ambitioner han beskriver är luftslott. Alla som har rört sig i vad man kallar utsatta områden vet att de kriminella inte försvinner från våra gator. Tvärtom, deras grepp är starkt och påtagligt. Gatan är deras, inte den skötsamma medborgarens. Om polisen lyckas ta någon vet alla att han är tillbaka efter några timmar.

Allmänheten i Sverige har tyvärr starka skäl att inte stå i frontlinjen mot gängen. Den narkotikarelaterade gängbrottsligheten har alltför stora resurser i form av våldsapparat, pengar och medarbetare för att polisen ska kunna skydda till exempel vittnen, skolpersonal, socialtjänstemän eller näringsidkare som vägrar samarbeta med gäng. Att vittna mot fel person är liktydigt med att förstöra ditt liv. Det är bättre att flytta och tiga. 

Rikspolischefen har heller inte samhället bakom sig i strävan efter att stoppa tillflödet av unga män som rekryteras till kriminalitet. Sedan många, många år har Sverige massproducerat misslyckade skolgångar för unga män med invandrarbakgrund. Man behöver inte vara ett sociologiskt geni för att förstå varför det händer.

Om man har en stor migration av folk som inte kan försörja sig är det en omöjlig uppgift för skolan att göra hela skillnaden för ungdomar. Skolan är extremt beroende av fungerande hemmamiljöer och en skötsamhetskultur i det omgivande samhället. Resultatet av det motsatta är massiv utslagning av grundskoleelever som snabbt ser sin framtid på narkotikamarknaden och som gör karriär med växande våldskapital och en allt starkare och förbluffande nog alltmer accepterad maffiakultur.

Det är nödvändigt att polisen får nya verktyg, att straffskalor och brottsrubriceringar moderniseras, men man måste ha med det migrationspolitiska sammanhanget för att på allvar stoppa utvecklingen. Grundorsaken till att Sverige i dag toppar internationell gängrelaterad brottsstatistik är trots allt inte läroplanen från 1968 eller lagen om anställningsskydd från 1974 eller 1990-talets friskolereform. Det är bara undanflykter för att slippa ta i den moraliskt och politiskt smärtsamma migrationsfrågan och det faktum att Sverige under lång tid gjort migrationspolitiska åtaganden som man inte klarar av.

Förra vinterns regeringsbildning är också ett slags undanflykt från samma faktum. Mer än 60 procent av väljarna röstade på partier som uttalat vill strama åt volymerna. Men fokus i Januariöverenskommelsen ligger på något helt annat och hittills har man misslyckats. Det nuvarande regeringsunderlaget har ingen politisk vilja att ta itu med Rikspolischefens vädjan om hjälp. Januaripartierna tror att sänkta arbetsgivaravgifter ska lösa situationen. Det är ett slags vansinne.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från LexusAnnons

Tekniken bakom nya lyxiga elbilen

Banbrytande styrning, smarta funktioner och en smidig körupplevelse.

Nu är det världspremiär för RZ – Lexus storsatsning inom elbilssegmentet.

– Vi bygger inte en vanlig elbil, vi bygger en Lexus, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ 

Innovativ design och teknik – det är två världar som korsas i nya Lexus RZ. Detta är en av de första elbilarna som Lexus lanserar, men bygger på nästan 20 års erfarenhet av att utveckla fordon med elektrisk drivning. Lexus introducerade sin första elhybrid, Lexus RX, redan 2005.

– Nu bygger vi inte en vanlig elbil, vi bygger en Lexus, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus.

En mycket spännande nyhet kommer dock först om ett par år. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.

Frosteffekt i tak

Nya Lexus RZ har även en innovativ panoramatakfunktion, kallad Dimoramatak. Detta glastak har en frosteffekt som gör det möjligt att förvandla hela taket till en frostad yta med ett enkelt knapptryck, vilket ger skydd från solen.

För att skapa bästa möjliga väghållning och prestanda är RZ utrustad med DIRECT4, Lexus intelligenta fyrhjulsdrift. Systemet anpassar kontinuerligt greppet för alla fyra hjulen, och ger en smidig och responsiv körupplevelse.

Skräddarsy belysningen

Inne i kupén kan atmosfären anpassas efter ditt humör med hjälp av Mood Selector som låter dig skräddarsy belysningen med en palett på 64 olika färger. Kupén är också omsorgsfullt designad för att erbjuda största möjliga tystnad. Vindrutan är tillverkad av akustiskt glas, och dörrlister samt motorhuvens dubbla låssystem bidrar ytterligare till att minska påträngande ljud.

Som tekniken för energibesparing används infravärme i RZ för att komplettera klimatanläggningen och värma kupén snabbare och mer effektivt. Denna funktion använder infraröd strålning för att värma fasta objekt direkt framför elementen, vilket ger en känsla av en varm filt runt benen. Infravärmen minskar också belastningen på luftkonditioneringssystemet vilket gör att RZ sparar energi.

Slank design

Lexus RZ 450e är byggd på en dedikerad elbilsplattform och har utformats för att sticka ut bland sina konkurrenter med en slank och sportig design. Bakom ratten kommer du att märka att bilen är designad med föraren i fokus, med responsiv acceleration och inbromsning tack vara fyrhjulsdriften DIRECT4.

Förutom tekniska innovationer har Lexus RZ även utrustats med det omfattande säkerhetssystemet Lexus Safety System + inkl Proaktiv Körassistans. Lexus RZ är en elbil som tack vare sin tekniska mångfald levererar en enastående körupplevelse

– RZ har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra, säger Takashi Watanabe.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ 

 

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera