Riksbanken bör inte driva löner

LEDARE. Hösten 2015 turnerade de vice riksbankscheferna lite diskret runt hos arbetsmarknadens parter för att inskärpa deras ansvar för att Riksbanken ska nå sitt inflationsmål. 

Sedan blev de mindre blyga, och i förra veckan talade Per Jansson öppet i en intervju med SvD om behovet av högre löneökningar i höstens avtalsrörelse. Utspel av den typen gör arbetsgivarna förbannade eftersom deras mål är att begränsa ökningarna. De ser det dessutom som ett politiskt ingrepp i förhandlingarna.

Det är ett bakvänt resonemang att parterna ska driva upp lönerna så att Riksbanken når inflationsmålet och parterna därmed kunna lita på målet (att penningvärdet är stabilt).

I sin iver har Riksbanken de senaste åren konsekvent och förhoppningsfullt legat för högt i sina prognoser över löneutvecklingen. Tanken är att ökad köpkraft lyfter efterfrågan och därmed priserna (inflationen). Men sambandet ska inte överdrivas, de flesta produktpriser i en global värld sätts på världsmarknaden.

Dessutom finns inget reellt behov. Löneökningarna är inte så låga. Reallönerna steg i Sverige 2010-2017 mer än dubbelt så mycket som i euro-området. Den andra faktorn som utöver inflationsförväntningarna har störst betydelse för lönebildningen, produktivitetstillväxten, är historiskt låg. Det finns alltså ingen grund för uppdrivna löneförväntningar, även om vi har befunnit oss i högkonjunktur under en rad år.

I ljuset av att alla bedömare nu räknar med att tillväxten har toppat både i Sverige och internationellt är Riksbankens aktivism för högre löner än svårare att förklara. Nordea, som kom med sin konjunkturprognos på måndagen, tillhör pessimisterna. Bankens ekonomer tror att tillväxten faller till 1 procent i år.

Det är förstås bra om arbetsmarknadens parter som utgångspunkt har en gemensam bild av var inflationen ska hamna. Men den bilden kan Riksbanken skapa utan att nå 2-procentmålet några enskilda år, det är en kommunikationsfråga. Intressant nog har inflationen i ett historiskt perspektiv varit ganska stabil de senaste åren även om den legat under målet. Över tid har även inflationsförväntningarna på fem års sikt lydigt legat runt 2 procent. Arbetet med att skapa förtroende är långsiktigt. Så Riksbanken kan luta sig lite tillbaka.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?