1515

Regeringskrisen handlar om respekt för statsskicket

Jonas Sjöstedt var kristallklar när han den 16 januari 2019 meddelade villkoren för regeringen Löfven II. 

MANDAT. Att V drar tillbaka sitt stöd för regeringen är logiskt utifrån de villkor partiet gav och den arrogans regeringen visar Riksdagen i fråga efter fråga.
MANDAT. Att V drar tillbaka sitt stöd för regeringen är logiskt utifrån de villkor partiet gav och den arrogans regeringen visar Riksdagen i fråga efter fråga.Foto:Henrik Montgomery/TT

Vänsterpartiet släpper fram Stefan Löfven som statsminister men lägger misstroendeförklaring mot densamme om regeringen förverkligar två av Januariöverenskommelsens punkter: försvagad arbetsrätt och marknadshyror.

Sjöstedts efterträdare Nooshi Dadgostar var lika klar när hon på torsdagen meddelade att hotet nu ska förverkligas eftersom regeringen fortsätter processen med marknadshyror och därmed ”inte respekterar regeringsunderlaget”. Hon förklarade att Vänsterpartiets förtroende för regeringen är förbrukat. Vilka partier som väcker misstroende (läs SD) och av vilket skäl anser hon vara en teknikalitet.

Argumentationen är ett tungt bakslag för Löfven som hittills har kunnat lita på slump, tur och oppositionens vankelmod. Inom loppet av några timmar hade alla oppositionspartier, det vill säga en majoritet, förklarat att de stöder en misstroendeförklaring. Omröstningen sker i nästa vecka och om inte V ändrar sig under helgen går Sverige in i en akut regeringskris. Att M, KD och SD röstar likadant som de gjorde i januari 2019, det vill säga nej, är givet. Det hör till oppositionsrollen. Att V drar tillbaka sitt stöd är logiskt utifrån de villkor partiet gav och den arrogans regeringen visar Riksdagen i fråga efter fråga.

Löfven har sig själv att skylla. Decemberöverenskommelsen från 2014 byggde på att SD:s mandat skulle uteslutas ur regeringsbildningsprocessen. Agerandet skadade svensk politik i grunden då regeringen bildades utan att säkra en majoritet i riksdagen. Januariöverenskommelsen bygger på samma logik då den utesluter SD plus V, (vilket var C:s och L:s krav) men den är än mer bedräglig då den förutsätter att V stöder regeringen. Det fungerar naturligtvis inte. Riksdagsmajoriteten har kört över regeringen gång på gång och till och med för andra gången fått igenom oppositionens budget. Och nu sätter samma majoritet stopp helt och hållet.

Den politiska kris som Sverige går emot nu handlar i grund och botten om villkoren för svensk parlamentarism. Krisen handlar inte om marknadshyror eller var i processen som förslagen ligger utan om respekt för den svenska folkstyrelsens representativa och parlamentariska statsskick. Vänsterpartiet gör rätt som visar att man måste tala med dem om man regerar med deras stöd. Något annat är orimligt. Till och med januaripartiet Liberalernas talesperson i Riksdagen Johan Pehrson sa på torsdagen att V:s besked är logiskt utifrån hur riksdagsmajoriteten ser ut.

Socialdemokraterna kommer nu att ägna helgen åt att försöka backa tillbaka hyresförslaget lagom mycket för att blidka V men ändå behålla C:s och L:s stöd. Stefan Löfven började omedelbart på torsdagens presskonferens att försöka beskriva sin bostadspolitik som identisk med Vänsterpartiets och så långt ifrån marknadshyror man kan komma. Denna retorik är typisk för januaripolitiken där sakförhållandena kan beskrivas hursomhelst beroende på vem man talar med. Med C och L är det marknadshyror, med V är det något helt annat.

Han kan troligen gå ganska långt. Centerpartiet har låst in sig i vänsterburen och kan rimligen acceptera en seger för V i sakfrågan. L är mer osäkra men vill knappast ha ett extraval nu.

Om S misslyckas går riksdagen till misstroendeomröstning. Då har statsministern två alternativ, extraval eller att bli entledigad med nya talmansrundor som följd. Löfven kan då återkomma som statsminister men denna gång med Vänsterpartiet som en uttalad del av regeringsunderlaget. Det blir ett slags förtydligande av läget inför nästa års val. Sverige har två block, ett till vänster centrerat kring S och ett till höger centrerat kring M. En skarp fråga för L är då vilket läger man nu tillhör och om man till exempel vill förhandla budget i höst.

Jöken går långsamt men säkert samma väg som Dö och en säregen period i svensk politisk historia mot sitt slut.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?