Annons

Regeringens Klimatkliv är ren kapitalförstöring

LEDARE. I tisdags meddelade Moderaternas Jessica Rosencrantz att hon anmäler miljö- och klimatminister Isabella Lövin till konstitutionsutskottet. Anledningen är den granskning av regeringens flaggskeppssatsning Klimatklivet som Riksrevisionen släppte i början av 2019.

SLÖSERI HJÄLPER INTE KLIMATET. Regeringens klimatsatsning Klimatklivet har finansierat kurser där deltagare får pröva att cykla elcykel. Vi behöver lägga pengarna där de gör störst skillnad.
SLÖSERI HJÄLPER INTE KLIMATET. Regeringens klimatsatsning Klimatklivet har finansierat kurser där deltagare får pröva att cykla elcykel. Vi behöver lägga pengarna där de gör störst skillnad.Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Klimatklivet infördes av regeringen 2015 och är ett stöd riktat till klimatsatsningar på lokal och regional nivå. Under 2018 uppgick stödet till 1,6 miljarder kronor och utgjorde således en betydande andel av det totala anslaget i miljö- och klimatbudgeten på över 10 miljarder kronor.

Riksrevisionen konstaterar att regeringen har gett en missvisande rapportering till riksdagen när det gäller Klimatklivet. Naturvårdsverket, som administrerar anslaget, rapporterar både för- och nackdelar med programmet till regeringen. I sin presentation av detta till svenska folkets representanter har regeringen sedan utelämnat kritiken mot kronjuvelen i deras klimatpolitik.

Av uppenbara skäl är detta anledning nog för en lysande varningslampa. Men det ger även fog för att fråga sig varför en regering som säger sig ha klimatet som en av sina viktigaste frågor, vilseleder riksdagen om det som enligt Isabella Lövin är det ”centrala programmet för att minska Sveriges utsläpp”.

Klimatklivet har fått mängder med kritik. Inte bara från meningsmotståndare, utan även från expertmyndigheter. Riksrevisionen var senast i raden att ansluta sig till samma utlåtande som gjorts av Konjunkturinstitutet – Klimatklivet är inte kostnadseffektivt.

När man tar i beaktning hur det samverkar med andra styrmedel innebär programmet högre marginalkostnader än vad som redovisas - för höga för att vi ska kunna nå klimatmålet för 2030. Stödet är tänkt att ge maximal utsläppsminskning per investerad krona. Ändå säger myndigheterna att pengar går till åtgärder som sannolikt skulle ha inträffat även utan miljardregnet av skattepengar.

I en lägesbeskrivning för Klimatklivet angav Naturvårdsverket att kostnaden per ton utsläppsminskning är 200 kronor, en siffra som är baserad på den ganska tveksamma metoden att mottagarna själva får uppskatta sina utsläppsminskningar. Riksrevisionen menar att Naturvårdsverkets beräkning inte är korrekt. De får fram att kostnaden är mellan 1 000 och 4 000 kronor per ton utsläppsminskning. Det går att jämföra med kostnaden per ton utsläppsminskning för internationella klimatsatsningar som enligt Energimyndigheten var 60 kronor 2018.

Det kanske inte är så konstigt att kostnaderna för klimatklivet blir hisnande höga. Pengar har bland annat gått till att finansiera så kallad klimatångestterapi, där deltagare får lära sig laga vegansk mat, pröva att cykla elcyklar och prata om tankar och känslor kring klimatomställning. Säkerligen kul och samvetslindrande, men föga resultatgivande.

Trots detta känner sig regeringen så pass säker på Klimatklivet att de vågade använda stora ord så som ”klimatslakt” om Moderaterna och Kristdemokraternas kapning av Klimatklivet i den budget som fick stöd i riksdagen i slutet av 2018. I regeringens vårändringsbudget återförde man pengar till anslaget igen.

I en kommentar till Riksrevisionens granskning från regeringen sägs det att en utveckling och effektivisering av stödet nu kommer ske. Man hänvisar också till den klimatlag som innebär att regeringen måste redovisa hur klimatpolitiken väntas nå upp till klimatmålen. Men detta har varit gällande sedan 1 januari 2018. Om man ändå inte har haft för avsikt att tala sanning och ge en riktig återrapportering, blir löften om förändring ett slag i luften.

Om Sverige hade blivit klimatneutralt i dag, hade världens ökande utsläpp tillintetgjort den klimatförbättringen på åtta veckor. Effektiva åtgärder behövs för att vi med våra medel ska kunna göra så stor påverkan som möjligt. Men Sverige behöver också inspirera bortom våra gränser. Vi är inte ett föredöme genom att slänga pengar i sjön. Tvärtom, klimatet är illa ute om stora utsläppsländer skulle börja hantera pengar i klimatåtgärder lika ovarsamt som vi.

Klimatet är en av vår tids ödesfrågor. Vi måste ta den på allvar genom att se till att vi får valuta för våra pengar. Utsläppen måste ner, klimatet väntar inte på att folk ska lära sig cykla på elcyklar.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?