Annons

Regeringen måste stoppa vårdmomsen

LEDARE. Förra veckan blev stora delar av personalkostnaden för vårdgivare 25 procent dyrare. Men bara för privata vårdgivare, inte för offentliga.

Finansminister Magdalena Andersson.
Finansminister Magdalena Andersson.Foto:Jack Mikrut

Från finansdepartementet har hittills inga åtgärder synts för att stoppa den nya praxisen som fått namnet ”vårdmoms”. Med en enkel lagändring kan den här snedvridningen stoppas.

Den nya praxisen är ett resultat av en dom som slog fast att uthyrning av vårdpersonal ska bedömas som just personaluthyrning och inte tillhandahållande av vård. Det förstnämnda är en momspliktig verksamhet och det sistnämnda är det inte.

De privata vårdgivarna får inte dra av den nya momsen eftersom deras verksamhet inte är momspliktig. De offentliga vårdgivarna kompenseras däremot för momsen via ett särskilt system.

I juni gjorde en bred riksdagsmajoritet, samtliga utom V, ett tillkännagivande om vårdmomsen. Kravet var en skyndsam konsekvensanalys av den nya praxisen.

Organisationen Vårdföretagarna har tagit reda på att 92 procent av vårdföretagen har personal som inte är direktanställd, för 64 procent är detta en förutsättning för att få tillgång till rätt kompetens och för nästan hälften gäller att de inte klarar grundbemanningen utan egenföretagare eller inhyrning.

Någon måste betala dessa 25 procent. Antingen vårdföretagen eller den inhyrda personalen genom lönesänkningar. Det är lätt att se hur hårt det drabbar dessa personalintensiva verksamheter. Detta samtidigt som de offentliga vårdgivarna kan fortsätta att hyra in personal utan någon kostnadshöjning.

Vårdföretagarna har tagit fram ett förslag till förtydligande av mervärdesskattelagen. Sju ord kan läggas till och då blir uthyrning av vårdpersonal återigen momsfri. Skatteexperten Pernilla Rendahl, Handelshögskolan i Göteborg, har gjort en analys som utmynnar i att en sådan lagändring inte strider mot EU-rätten. Det går alltså om att undanröja denna skattesnedvridning som aldrig var avsiktlig.

Riksdagsbeslutet borde ha utlöst en febril aktivitet på finansdepartementet. Kanske vill regeringen vänta med att åtgärda det till budgetförhandlingarna med C och L? Det är ju de partierna som har fått in positiva skrivningar om privat vård i januariöverenskommelsen.

Alltså kan C och L få slopad vårdmoms som en ”vinst” i förhandlingen, och måste i så fall lämna ifrån sig en annan ståndpunkt. En sådan taktik bör C och L inte acceptera.


Innehåll från LexusAnnons

Dolda fällor när du jämför olika SUV-modeller

Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.
Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Det kan vara en utmaning att jämföra hur mycket olika bilar kostar.

Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Så här undviker du dolda prisfällor.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Vid en första anblick kan drömbilen se ut att vara prisvärd. Men när man börjar granska detaljerna upptäcker man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning kräver ofta extrainvesteringar, speciellt när det handlar om SUV:ar i premiumklassen. Det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda. Viktiga detaljer man sällan vill kompromissa med. När man är nöjd med utrustningen finns det en överhängande risk att priset blir betydligt högre än vad man hade räknat med.

Det finns positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförandet och därmed gör det lättare för sina kunder att få en bra bild av slutpriset. Ett exempel är den självladdande elhybriden Lexus NX 300h, en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Lexus NX har en självladdande elhybriddrivlina som standard. Det innebär att NX erbjuder en effektiv elmotor tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor vilket ger en sammanlagd kraft på 197 hästkrafter.

Lexus NX 300h har inte bara automat som standard utan även många andra detaljer som bidrar till en trevligare upplevelse bakom ratten. Några exempel är multimedia-skärm, ljudanläggning från Pioneer® med åtta högtalare och Bluetooth, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också 2-zons klimatanläggning och backkamera.

En rad säkerhetssystem som Aktivt krockskyddssystem, Antispinn/Antisladd, Automatiskt avbländande helljus, Körfältsassistans och Vägskyltsavläsare ingår också.

Dessutom finns utrustningsnivåerna Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport S och Luxury med detaljer som förhöjer upplevelsen av Lexus NX 300h ytterligare. Oavsett vilken utrustningsnivå man väljer framgår det tydligt vad man får för sin extrainvestering, vilket gör det enkelt att se den totala kostnaden.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?