Annons

Rätt med misstroende mot ministern

LEDARE. Vänsterledaren Jonas Sjöstedt har fått med sig oppositionen på sitt misstroende mot arbetsmarknadsminister Eva Nordmark. Det kan leda till en regeringskris.

Foto:Christine Olsson/TT

På torsdagen gick Vänsterpartiets två veckor långa tidsfrist för regeringen ut. V hade satt upp fem krav på förändringar i delprivatiseringen av Arbetsförmedlingen (AF). Den punkt där V stod längst ifrån regeringen och dess samarbetspartier var kravet att ta bort LOV, lagen om valfrihet, för brukare av förmedlingstjänster. Om regeringen inte lovade att underkasta sig kraven skulle V väcka misstroende mot arbetsmarknadsministern. 

När arbetsmarknadsminister Eva Nordmark klockan tolv presenterade den nya generaldirektören för AF, Maria Mindhammar, var det ännu inte klart hur V skulle agera. Det var tydligt eftersom Nordmark fortsatte sina försök att blidka V ”det finns inget LOV-tvång” (vilket inte stämmer med tidigare uttalanden), ”allt kommer inte LOV-as” och ”vi börjar nästa år testa matchningstjänsterna”. 

Det hjälpte inte. Vid riksdagens frågestund några timmar senare löpte Jonas Sjöstedt linan ut och väckte misstroendet mot arbetsmarknadsministern. För den som lyssnat på honom kommer det inte som någon överraskning.

För vänsterledaren har lika mycket stått på spel som för Nordmark, regeringen och C. Sjöstedt har sedan januariöverenskommelsen slöts mellan regeringen, L och C gång på gång upprepat att han inte tolererar att placeras på bänken.

I en intervju med DN i februari sa Jonas Sjöstedt att han inte har några problem med att stå sida vid sida med M, KD och SD, så länge det ger vänsterpolitik. Och i en debattartikel i Expressen för en vecka sedan skrev han: ”Vi har aldrig lovat Socialdemokraterna och Centern att de i lugn och ro ska få genomföra januariavtalet. Tvärtom. Vårt mål från dag ett har varit att stora delar av det aldrig ska kunna genomföras. Nu infriar vi det löftet.”

Strax efter Vänsterledaren berättat att han går vidare med misstroendet höll KD och M en presskonferens där de uppgav att de stöder honom. Men inte omgående. Regeringen fick en ny frist, till tisdag. M och KD ställer två krav. LOV ska tas bort, ”reformen kan inte vila på LOV...erfarenheten talar för att det fungerar dåligt på arbetsmarknadsområdet.” Och tidplanen ska förlängas, ”den är inte trovärdig”. SD har tidigare uppgett att de stöder ett misstroende. V får alltså massivt stöd.

Det är rätt av oppositionspartierna att väcka misstroende, av tre skäl.

* Regeringen har en tydlig majoritet i riksdagen emot sig. 

Regeringens samarbetsparti C drev en reformering, delprivatisering, av AF redan under alliansåren. De har drivit frågan vidare i Januariöverenskommelsen, och bundit upp regeringen trots att både MP och S är emot förändringen. M och KD har sällat sig till skeptikerna, de vill undvika att göra om de misstag som alliansregeringen gjorde. SD är principiellt för en förändring, men inte så brådstörtat. V har alltid varit en stark motståndare till vad de kallar ”kaosprivatiseringen”. Nu har dessa krafter enats.

* Reformplanerna har stora brister. 

C har rätt i att en förändring av AF behövs. Men partiet har varit lomhört för den konkreta kritiken om de privata inslagen. Det har inte funnits någon trovärdig plan, trots att C arbetat med frågan sedan 2012. Dessutom adresserar inte reformerna grundfrågan, det faktum att de arbetslösa domineras av utrikesfödda och lågutbildade.

* Januariöverenskommelsen.

Det går inte att avtala bort grundlagen, konstaterar M-ledaren Ulf Kristersson. Löfvens regering godkändes av riksdagen. Men grupperingen med stödpartierna C och L har ingen majoritet. En minoritetsregering behöver ha stöd i riksdagen. När den inte har det bör den vika sig, eller avgå. Januariöverenskommelsens omfattande krav, 73 punkter, har ökat svårigheterna att få igenom politiken. Man har fått både SD, vänstern och högern emot sig.

Det rimliga är att Löfven agerar som dåvarande socialförsäkringsminister Ulf Kristersson gjorde 2012. Han sade den 16 februari detta år att han inte tänkte genomföra riksdagens beslut om en återgång till de tidigare sjukskrivningsreglerna. När MP, V, S och SD då hotade med ett misstroendevotum mot ministern ändrade sig Kristersson.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?